annandag och sprudlande kreativitet

Jag har vissa dagar då jag bara vill krypa ur mitt eget skinn för att jag inte vet vad jag ska göra av mig själv. Det är ingen jobbig känsla - tvärtom, den är grym och härlig. Det är dagar då jag känner mig så stark och kreativ att det känns som att jag skulle kunna åstadkomma vad som helst.
Jag får massor av ideér om allt mellan himmel och jord (tyvärr lever jag efter devisen att man aldrig ska avslöja sina ideér på grund av att andra 1) kan sno dem 2) kalla sig själva realister och negga ner en).
De här känslorna brukar vara i ungefär en halv dag sen försvinner dem och alla saker jag kommit på känns med ens inte så bra längre....
Det bästa jag kan göra är i alla fall att skriva upp mina tankar. Jag har insett att jag också måste finna vägar att ta vara på de här stunderna på bästa sätt och att komma tillbaks till det här tillståndet lite oftare.


Juldagen igår var annorlunda från alla juldagar. De senaste åren har  utgången på juldagen (och annandagen med för den delen) varit typ höjdpunkten under året. Jag har verkligen älskat det.
I år var det...sådär. Kanske på grund att jag hamnade på "fel" ställe. Förra året på katalin träffade jag så många. I år på Birjer Jarl träffade jag färre. Kanske också på grund av att jag inte känner så många längre. Det har gått lång tid nu. Det var snart 5 år sedan jag tog studenten (!). Sista året i gymnasiet var jag ute jämt och det kändes som man kände alla. Sedan kom studenten, vi skaffade kårleg och blev uppblandade med alla studenter, vi flyttade till andra städer och vi åkte utomlands. Och det är ju det som är charmen med juldagen. Att alla "riktiga" uppsalabor är hemma och går ut och träffar varandra. Men som sagt, det har gått 5 år nu. Jag känner ingen längre. Hursomhelst var det givetvis skitkul att träffa de bästa vännerna efter en termin borta. Jag kan verkligen sakna Uppsala ibland.

Ibland känns det dock som att det som är charmen med juldagen också är baksidan. Att man går ut för att "visa upp sig". Titta på mig! Jag har kommit så här långt, jag har varit här och där och pluggat det. Vem har coolaste outfitten, vem har mest koll eller snyggaste pojkvännen (givetvis är det jag, du skulle varit med älskling).
Visa upp sig och döma andra. "Vilken ful klänning hon har på sig" eller "oj, blev inte de tillsammans redan i 8:an?  De bor säkert kvar i Storvreta fortfarande".

Och jag är tyvärr inte ett dugg bättre...

Kommentarer:
Postat av: Suss

Blev tillsammans i åttan? Undra vilka det kan va ;)

2006-12-28 @ 16:38:08
Postat av: Ängla

Bry sig mindre om andras ytligheter och mer om sitt eget välmående, tycker jag är bra ledord (om man kan få sig själv att tänka så ibland).

Sen håller jag inte riktigt med om att man inte ska berätta om sina idéer för andra, de kan till och med bli bättre om man snackar med någon (som man känner väl) om dem! Men självklart ska man ju inte strö sina små livsprojekt med vinden heller. Det där brukar man kunna själv. Vad man vill säga och inte?


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits