sakna vs inte sakna


Saker jag kommer att sakna...

Alla matställen

Utbudet av billigare matställen/restauranger är mycket större här. Och då menar jag absolut inte bara fastfoodställen även om det finns rätt gott om dem också. Taco Bell, panda express, pita pit, subway, yc mongolian grill, pf chang's, oreganos, raw, chilis, applebees, chuckbox....listan kan göras lång.
Kommer sakna hummusen på pita jungle, oreganos chip chocolate cookie-efterrätt, subways 3 kakor för 1 dollar....Fast Sverige kompenserar upp det med mysiga kaféer. Det finns inte här. Vad som är lite synd också är att nästan alla restauranger här är kedjor! Vilket gör att de förlorar lite av sin genuinitet.

Iste

Klart man kan dricka iste hemma också. Men här finns det iste överallt, till och med på MCdonald's. Har väl med klimatet att göra antar jag. Jag dricker jämt iste! Helst osötad (det sötade smakar oftast mer som saft). Favoriterna är Liptons Lemon ice tea och det gröna isteet på Raw.

Shoppingen

I'm not crazy about A
bercrombie and fitch som alla andra. Men jag kommer givetvis sakna Victoria Secret, Sephora, American Apparel, Urban Outfitters (men det är ju bara att åka till sthlm egentligen). Dessutom finns det en mängd schyssta butiker med H&M-priser. Eller till och med billigare. Kläder här är generellt sätt billigare. Och det finns massor. Fick mig att tänka efter häromdagen dock, vem är det egentligen som slavar för säkert nästan inga pengar alls för att kläderna ska kunna säljas så billigt? Ett par skor för 150 kronor och en klänning för 100?

Att kunna gå till skolan i mysbyxor
Jag har inte sett någon i mysbyxor i skolan i Sverige sedan det var lite sådär "småinne" bland innebandytjejerna på Ärentuna. Här har till och med jag gått till skolan i mysbyxor. Man höjer knappt på ögonbrynet ifall man ser någon i pyjamas. Själv älskar jag kontrasterna man kan skapa! Ena dagen klänning och andra mysbyxor.


Saker jag inte kommer sakna

Adeplhi Commons
Also known as fängelset. Grått, sterilt och så omysigt som det kan bli. Studentgatan är en
dröm i jämförelse. Nej, jag kommer verkligen inte sakna dyngpölen (vi brukar säga att det är vår swimming pool) utanför min dörr, den enorma intorkade röda spyan som jag måste hoppa över varje gång jag ska till eller ifrån köket eller att gång på gång bli av med mat, kastruller och dylikt.

Alla brudar brutta på ASU
Givetvis kan man inte dra alla tjejer under en kam. Jag känner flera amerikanska tjejer som jag verkligen gillar. Men generellt sätt är det på en annan nivå än vad man är van vid från Sverige. Det är mycket mer yta, konkurrens och brudighet. Lite back till högstadiet liksom. Folk har inte vuxit ifrån att kalla varandra för "slut" och "whore". Känns liksom...."gäsp, vad ointressant och oattraktivt". ASU är för övrigt känt för att ha de snyggaste tjejerna av alla colleges i USA. Well, kommer man från Sverige blir man inte direkt chockad av att vandra runt på campus, men visst, folk är inte fula. Och amerikanare verkar gilla stort, fönat hår, "randiga" slingor (oh, yes it is still so hot here!) och tacky make up så jag förstår att tjejerna på ASU går hem. Men jag kommer inte att sakna dem.

The cops
Jag kan helt ärligt inte komma på en enda större fest jag har varit på som polisen inte kommit och brytit upp. Amerikanare är galna i lag och ordning. Exempelvis har ASU typ 60 egna poliser. 60!?!? Why? 
Några av mina kompisar har fått flera tusen i böter för att de cyklat på trottoarkanten! I början när man inte var van var man rädd för allt. Får man bära på en påse med alkoholhaltiga drycker i på offentlig plats. Prata i mobil när man korsar gatan?

Att kunna gå till skolan i mysbyxor
Well, efter en hel termin av ASU-hoodies, korta mjukisshorts till gympaskor och Juicy-cotoure-dressar (jag hoppas ni förstår att jag inte syftar på mig nu) börjar man bli lite less på den totala brist på variation som råder. Nej. Amerikanare är inte modemedvetna. Jag tyckte inte att det var så farligt i början. Men nu har jag sett samma leggins och jeanskjolar i fyra månader. Det finns så mycket fina kläder i affärerna, men vem har på sig dem?


Om 24 timmar är jag hemma i Sverige igen....vi ses!

Kommentarer:
Postat av: Ängla

Ser fram emot att se dig, om du kanske kommer förbi Uppsala under julhelgen?


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits