bye bye fröken duktig

det är klart att jag innerst inne vetat att det inte fungerar. jag är ingen övermänniska. ändå har jag envist försökt intala mig själv att  "om jag så är den första personen på jorden som klarar att göra såhär många olika saker samtidigt så ska jag göra det, jag ska göra allt".

den här terminen hade jag tänkt att...
 plugga på heltid, extrajobba, dansa tre gånger i veckan, bli vältränad, sjunga, spela gitarr, träffa kompisar, knyta nya kontakter, skriva för två studenttidningar, göra radio på radio campus, vara engagerad i kulinfo, gå ut och festa, laga god mat varje dag, fota, ha koll på trender, läsa minst en bok i veckan, följa 13 serier, gå på bio ibland, utveckla en rolig och intressant blogg...phu! man blir ju trött bara man tänker på det.

vafan är det frågan om? vad är grejen?

ja vad är det frågan om?
att bli sedd säger psykologen. och givetvis är det så.
det är som en drog att hela tiden vara duktig. man får kickar av det men behöver hela tiden mer.
ett enormt farligt beroende.


MEN

det är över nu. jag behöver inte vara duktig längre! jag är kvitt mitt beroende!
det enda jag ville var att bli lycklig. men det blev jag inte. inte alls. snarare olycklig.

för det är det som räknas i slutändan. välbefinnandet . när jag är med anders är jag lycklig. så vill jag känna inför saker jag gör också. jag vill göra saker för att jag vill. och jag vill göra dem helhjärtat.

det är helt värdelöst att göra 1000 olika saker samtidigt. fokusen räcker inte till. ingenting blir bra.
det är som när man har filmkväll och köpt både chips, godis, cola och chokladpudding. det blir för mycket. inget blir gott.

jag vet inte vad det är jag tycker är riktigt roligt just nu. och vad jag verkligen vill göra.
så jag ligger lågt. det enda jag vet är att jag säger hejdå till fröken duktig. hon finns inte mer.

bye bye!

Kommentarer:
Postat av: ängla

Hej Emma! Du är så bra - du har helt rätt ang. den där duktighetsgrejen. Tack för din söta kommentar till min blogg :).
Känner igen mig i det du skrev. Det är såå enkelt att ta på sig för mycket och jobba arslet av sig, men sen kommer efterföljden, var leder det hela? Jo du blir trött, lättretlig, mer trött, enormt stressad osv. och det slutat ofta med att man undrar varför man ska göra alla de där grejerna för? För sin egen skull jovisst men samtidigt så orkar man inte göra allting jämt och då blir det inte heller kul. Jag försöker varje dag lära mig att säga nej till saker jag inte vill längst inne. Det är ju faktiskt så att man har ett eget val - det är ens eget liv o ingen annans. Kan dra ett typiskt exempel på överjobb, i helgen jobbade jag konstant med ett extrajobb, hemifrån men det var ändå jobb 24/7 samtidigt som jag gjorde klart min hemtenta i medieoffentlighet o identitetsskapande (inte helt lätt) och gick på inflyttningsfest, allt under samma helg... jag hade inte en minut ledigt, jobbade till halv tio o sen gick jag iväg till den där festen för att få "lite helg". Tentan blev jag klar med morgonen därpå o fick ca 45 minuter effektiv sömn sen var det dags att kila iväg till MKV:n igen (b-kursen nu). Dagen efter fick jag andnöd när jag åt lunch på en välkänd nation i U-A och fick springa på toa o spy, jag trodde allvarligt jag skulle klappa ihop... galet och kanske inte ovanligt?! inte hänt mig förut men det var dags att ta det lite lugnt, var allt jag kom fram till efter det. Lycka till med allting! Och gör bara saker du vill, helhjärtat som du sa. Massa kramar!

2006-03-02 @ 23:18:51
Postat av: Matilda

bra att du äntligen insett livets mening babe!! att vara lycklig och göra det du har lust med =)


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits