"har du inte sett programmen på tv där de hjälper folk att hitta sina färger?"

Idag på jobbet när jag stod i kassan kom det fram en tant och frågade mig om halsduken hon tänkte köpa innehade en kall eller varm färg. Halsduken var lila och jag svarade varm ( ingen aning). Föregående kund som också var tant inflikade dock att lila faktiskt var en kall färg. "Bra" sa tanten med halsduken "då kan jag köpa den, de har sagt att jag ska bära kalla färger". Jag hade kunnat hålla käften men kände hur irritationen växte och jag var tvungen att häva ur mig "äsch, vem bryr sig, man passar väl i det man tycker är fint". De båda tanterna spände ögonen i mig och förklarade att det där med färganalys, det är viktiga saker. Färganalys. Det måste ju vara ibland det töntigaste som finns. Jag fortsatte med att säga att det inte är någon ur min generation som bryr sig om färganalys och mothuggen fortsatte. "Det finns minsann människor som är utbildade inom det här" sa halsdukstanten "har du inte sett programmen på tv där de hjälper folk att hitta sina färger?".
Programmen på tv. Herregud. Något caféprogram som går halv sex på kvällen där en tant i övre medelåldern stylar en annan tant. Jag fnissade lite för mig själv och sa att jag trots dessa så kallade färganalysproffs tyckte att vilken färg man ska ha på sig eller inte ha på sig är något subjektivt och att hela grejen inte direkt är vetenskaplig bevisad. Tanten som passade i kalla färger blev högröd i ansiktet och sa att "jo det är det visst" och poängterade ännu en gång att man kan gå kurser inom området. Kurser. Jo visst.

När tanten köpt sin halsduk och avlägsnat sig reflekterade jag över mitt något obstinata beteende och insåg att jag älskar att sätta dit kunder. Jag njuter när kunden har fel. När jag får neka återköp eller studentrabatt. När kunden måste gå ut med sina kläder själv.Tvärtemotserviceminded. Verkligen. Undrar vad det beror på? Är det för att jag tycker att de stör mig så mycket i mitt arbete att jag liksom måste "ge igen"?!? Det är en märkligt. Jag vet. Kan inte låta bli att tycka att folk är korkade. Nej. Det är inte min människosyn det är fel på. Det är snarare något med hela butiksgrejen. Jag klarar inte av det. Vilken tur att jag slutar snart.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits