Rotlös harmoni

Vi har flyttat ut och jag har mina saker på fyra olika ställen. Vi bor i Emmas mysiga tvåa i Gamla stan i en vecka. Här skulle jag kunna stanna länge. Jag går mest omkring och skrotar, känner mig lite som Emma, tittar på hennes franska tavlor, tänder ljus, dricker te och lyssnar på Eva Cassidy & Jenny Wilson. Utanför hörs kyrkklockorna och turistmyllret. Och det blir aldrig mörkt här. Jag gillar Gamla stan mest på morgonen när jag går till jobbet, innan turisterna har vaknat. Frisk höstluft, espressodoft och människor som skyndar sig till jobbet. Storstadsromantik.

Inte trodde väl jag ett en sådan känsla av harmoni kunde infinna sig mitt i detta kaos. Och i Gamla stan av alla ställen. Vad jag avskytt denna Västerlånggata hela sommaren. Souvenirkommers, italiensk glass, "Swedish Chystal" och dessa hoper av stackars turister som tror de ska uppleva något slags Sverige. Vilken flopp. Vad står det i de där turistguiderna egentligen?

Bortsett från det. Jag vill stanna här ett tag.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits