kineser vs japaner

Kineser

I Kina kanner man sig standigt utstirrad och utpekad. Det hander ofta att manniskor pa gatan skriker at en "whats your name, where are you from?!". Det ar ofta smutsigt pa gatorna och har och var ligger hogar med matrester och skrap, det luktar illa. Manniskorna pratar hogt, tutar och kor inte alltfor sallan mot rott. Om man fragar en kines som inte kan engelska om hjalp far man enbart en fnysning och en vand rygg som svar. Manga ar vad vi skulle kalla otrevliga och rude. Pa tunnelbanan kan man latt bli bortknuffad fran det sate man tankt satta sig pa. Kineser spottar overallt.


Japaner


I Japan ar det ohyffsat att stirra och se nagon man inte kanner i ogonen. Japan ar kliniskt rent overallt. Jag kan inte tanka mig att nagon skulle slanga skrap pa gatan. Manniskor ar blyga, tystlatna och forsiktiga, speciellt mot dig som vasterlanning. Och enormt hjalpsamma. Fragar man efter hjalp far man det definitivt aven om personen kanske inte vet. Det ar vanligt att fler och fler blir involverade i ditt problem eller om japanen inte kan forklara vagen pa engelska slapper allt vad den har och foljer med dig till platsen (detta har hant flera ganger). De hjalper en till varje pris, de missar bussar och tag for din skull. Om man val har en konversation med en japan ar den valdigt forsiktig men valdigt positiv. Nar man sager att man ar fran Sverige ser de oforstarligt glada ut och nickar "aaahhhhhh SVEDDEN, I want to visit SVEDDEN". En japan skulle aldrig kora mot rott, oftast gar de inte ens mot rott trots att det inte finns nagra bilar. Japaner ar artigheten personifierade. De sager tack tusen ganger, ursakta tusen ganger. Jag har svart att tanka mig att nagon japan skulle kunna gora en fluga fornar och det ar ocksa ett av varldens sakraste lander.

Kineser och japaner ar verkligen varandras motsatser aven om jag har har tagit det till ytterligheterna. Pa det jag skrivit kanske man skulle kunna tro att man hatar kineser och ALSKAR japaner. Sa ar inte fallet. Jag gillar Kina for dess smutsighet och arlighet. I Japan vet man inte alltid vart man har manniskor. Men givetvis ar jag valdigt fond of Japan. Valdigt just nu. Im falling in love with this country and its people. Det ar helt enkelt great.


Kommentarer:
Postat av: Anna

Varning varning. Om du fråga en japan om något de inte kan svaret på kan det hända att de låtsas veta och ger dig fel information. Allt för att inte tappa ansiktet. Bra att veta. Hoppas att allt är bra. Kram

2008-04-02 @ 07:54:34
Postat av: Sara

far jag citera din kinesbeskrivning pa min blogg om jag berattar att det ar du som skrivit och dessutom lankar till dej? snaaaallllla..?
den var bra och starker min Kina-skepticism.

2008-04-05 @ 03:41:53
Postat av: Emma

okidoki, fast den ar valdigt onyanserad, du kan val ha det i atanke. allt ar ju inte svart eller vitt. vad har du for blogg?

2008-04-06 @ 15:52:09
Postat av: saaara

...just det... den bloggen har jag!
tyvarr ar den for tillfallet synnerligen ointressant, har inte skrivit nat pa lange - inget ordentligt liksom. mest blaj.
bilder finns dock fran en massa stallen, och dom kan man ju alltid titta pa.
hoppas du har det bra!
jag ar tillbaks i osaka, regnar. blir surfning hela dan, 100 yen/30 min, helt okej.


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits