Tidningsdagar

Att konsumera tidningar är nog bland det bästa jag vet.



I två inlägg har jag blandat ihop den där tidningen med Fokus. Nej nej nej, Filter heter en av mina favorittidningar.



I SID., Pressbyråns egna tidning (som för övrigt är mycket bra) om tidningar, kunde man i senaste numret läsa en intervju med Chefredakören och grundaren av Dazed and Confused, Jefferson Hack. Han sa precis det som jag inte lyckades uttrycka häromdagen när jag diskuterade nätmedier vs fysiska medier. "När man lever i en kultur, där man kan få det man vill dygnet runt, vad finns då kvar som man verkligen vill ha? Vad betyder något?".
Det är en oerhört intressant frågeställning om än man kan kontra den med "att kulturen skulle blivit allt mindre meningsfull och mer förvirrad, är det inte något som människor alltid har hävdat?".
Att påstå att Internet inte är framtiden är givetvis samma sak som att man under början av 1920-talet inte trodde på Radions utveckling eller något liknande. Det fungerar ju inte så. Och det handlar inte om kanalen i sig utan innehållet. Såklart. Och i nuläget tycker jag inte att något på nätet lika bra som det jag får från fysiska tidningar - så är det.

En annan sak som dök upp när jag läste SID, och som jag tänkt på MÅNGA gånger förut ,var hur man kan sälja sin själ som exempelvis
Jonna Bergh har gjort. För mig är det helt obegripligt hur man kan ha gått från att ha gjort utomordentlig och nyskapande journalistik med bland annat Andres Lokko i tidningen Pop (stor i mitten på 90-talet, jag smygläste alltid Elins tidningar även om jag nog inte förstod så mycket då..) till att vara chefredaktör på Cosmopolitan och sedan sjunka ännu lägre och ta över Glamour. Det är klart att det handlar om pengar och ingenting annat men för mig är det totalt obegripligt. Och nu menar jag inte att det är fult eller mindre värt att skriva om ämnen som anses typiskt feminina utan att Cosmopolitan och Glamour är magasin som ska se likadana ut i hela världen och skriva om samma saker, det vill säga, som chefredaktör har man väldigt ofria händer.

Förutom tidningar så läser jag ju faktiskt också bloggar, det gör jag. Vill man ta del av otroligt bra och heltäckande mediebevakning så kan jag rekommendera den här. Bloggaren ifråga (jag vill ha hans jobb!) och jag har dessutom varit på samma läger när vi var små.

Och sist men inte minst vill jag tipsa om min senaste fysiska-magasin-upptäckt -  Novell.
Nästa veckan - novellfesten!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits