Bangkok: gratis ar gott & long live the king!

De tva senaste dagarna har gatt jakligt fort. I Hanoi gjorde vi stan. Det vill saga promenerade bland smutsen och gatumaten i the old quarter och kollade streetmode & propagandaaffisher i franska kvarteren. Vi akte ocksa moto saklart, mitt nya basta - battre an tuktuk. Farligt, javisst, men en sadan frihetskansla! Vi akte bakpa varsin gubbe for att kolla pa balsamerade Ho Chi Minh men hade missat oppettiderna. Synd. Men jag kommer ju se Mao i Peking sen. Sjuk grej det dar. Att bevara nagon for resten av all tid. Galet att det ens kan fungera, ar det inte?!

Nu ar jag tillbaks i Bangkok, och ja, Koh San Road. Inte mitt favoritstalle pa jorden. Kvallen ar varst. Kom precis tillbaks efter middag pa stan och kunde inte snabba mig mer for att komma in pa hostelet. Hela gatan osar skabbighet. Det ar smutsigt och jobbigt och kryllar av "Las Ramblas-amerikaner" och "hardcorebackpackers" (yeah). Fattar inte varfor man vill ga ner sig sa totalt. Och alla dessa flatade armband, clownbyxor och piercings. Jag har valdigt svart for det dar. Dessutom verkar de mest hanga pa de skabbiga malatna hostelen och roka hasch. Valdigt resligt.

Sa fort jag tog mig utanfor gatan fann jag dock ett helt annat Bangkok som jag verkligen gillade. Storstaden. Jag gillar't! Urbant och pulserande och rent men med kultur, precis som det ska vara. Jag ar nog ingen backpackerstjej egentligen. Vad jag verkligen gillar ar storstaderna.

Dagen har i ovrigt varit en enda snyltarfest. Manniskor har bjudit mig till hoger och vanster. En fransk liten kvinna betalade min batbiljett for att jag inte hade nagra mynt, en italiensk man jag sprakat med i typ 30 sek bjod pa melon.  (jag traffar ofta dessa random people. Det har alltid varit sa. Undrar vad det beror pa?!?)Sist men inte minst bjod Aungs foraldrar pa brakmiddag, vietnamesisk mat pa thailandskt vis. Alltsa med smak och kryddor. Sen korde de runt mig, Verena och Yuki genom hela stan for att kolla pa alla palats och kungamonument. Jag rakade yppa nagot om att kungen kommer do ganska snart ( han ar 80 bast). Det var inte poppis. Kan inte vara sunt att hogakta sin kung sa mycket. Aung sa dessutom att han och Karl Gustaf var mycket bra vanner. Det kan jag tanka mig. Bevare mig val.

Nej. Nu ar det laggdags. Om bara nagra fa timmar ska jag mota A pa flygplatsen.
Hejsvejs.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits