det där med ålder och vad vi gör

Efter juldagsutgången började jag reflektera mycket över att de olika vägar vi valt och vandrat efter gymnasiet nu börjar ta sig i uttryck. De första åren efter studenten var det inte lika stor skillnad. Vi hade alla samma pissiga jobb, några åkte utomlands, andra inte. Några få började plugga direkt. Mer var det inte. Nu, 6 år efter, lever vissa (läs jag) ungefär på samma sätt. Andra stadgar sig och har barn på väg. Bland dem jag träffade på juldagen var det kanske inte så många av det slaget men det är ändå fascinerande och intressant att se alla de olika livsöden som skapas.

Det var intressant att träffa klassens duktigaste tjej och inse att hon ännu inte vet vad hon vill bli när hon "blir stor".
Så skönt med folk som chillar lite med karriären. Det är många, i synnerhet från MKV i Örebro som är så hetsiga med just karriären. Det beror väl delvis på att det är en ung bransch där man måste vara någon och hela tiden bevisa något. Jag fick småpanik och hoppade av karriärståget. Varför så nedrans bråttom?

I morse frukoståt jag med Kerstin på String och vi pratade om att börja plugga direkt efter gymnasiet är no-no men att åsikterna går isär. Kerstins pojkvän exempelvis menar att om man ändå vet vad man vill göra varför inte bara köra på?! Givetvis. Men jag gillar inte att se studietiden som en transportsträcka till det ultimata karriärslivet. Jag tror inte på det. Livet är, klyshigt nog, ett livslångt lärande. Anledningen till att jag började studera var 75% på grund av erfarenheten av studentlivet i sig. Jag vill ha roligt hela tiden. Och jag vill verkligen inte anpassa livet efter jobbet. Jag vill göra tvärtom.


Kommentarer:
Postat av: Anonym

Jag börjar bli lite antikarriärig.. Det är jobbigt att jobba, skulle vilja plugga igen. Fast ändå inte. Gillade livet utanför studierna. Får lite panik när alla gör karriär och jag liksom bara står still. Vet inte vad jag vill, har hamnat i fel branch, men hur tar man sig ut?? Du gör rätt i att ge dig ut och resa, skulle jag med göra om jag hade råd!

2008-01-06 @ 16:29:07
Postat av: Malin

och det var jag som skrev det där ja... varför försvinner namnet igen ibland??

2008-01-06 @ 16:29:49

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits