The Kingdom of Cambodja

Jag andrade min plan och beslutade att folja med tjejerna fran hostellet till Kambodja istallet. Det konstiga var att nar vi skulle ta bussen hade en felbokning skett och i slutandan var det bara jag som kom med. Vadsomhelst kan verkligen handa har. Resan till Kambodja tog precis hela dagen och var val ungefar det varsta jag varit med om i resvag. Timmarna fran Bangkok till gransen, all vantan pa visum och vaxling fran olika valutor hit och dit var inget som helst i jamforelse med vad som komma skulle. Vagen till Seim Reap fran gransen var en gropig grusvag. Bussen var en buss fran 60-talet givetvis utan aircondition ( ja, liknar din historia Josse minus toaletten i luckan, har fanns ingen toa alls). Dammet yrde, det var kolmorkt , bussen guppade, vi akte i ungefar 30 km i timmen. 6 timmar tog det.

Kambodja. Ett av varldens fattigaste lander. Sa patagligt pa landsbyggden. Overallt utefter vagen saljer manniskor saker i skjul. Barn springer omkring. Vi akte forbi en olycka, en dod man lag pa vagen med huvudet krossat, runt honom stod en folksamling. Nar vi stannade for att ata flockades barnen, tittade pa oss med sina stora bruna ogon och ville salja armband och vykort. Vad gor man?!

Vi kom fram till hotellet vid halv elva pa kvallen. Jag delar rum med tva tjejer fran Lidkoping, Josefine och Johanna.
Idag har vi akt runt och kollat pa tempel hela dagen. The temples of Ankor byggda kring 1000-talet. Fint men kanske inte sa storslaget som det sags?! Det roligaste var snarare att aka omkring i tuk-tuk, kolla pa omgivningarna och ata ananas. Ljuvligt vader,ljuvlig vind, snalla manniskor. Det ar annorlunda har och kontrasterna ar skrammande pa manga satt och vis. Men an sa lange gillar jag verkligen Kambodja. Ikvall blir det kanske lite fest med folk fran hotellet. Imorgon drar vi vidare till Phon Phen. Vi har blivit lovade battre vagar och givetvis ett bra boende nar vi kommer fram. De gillar att slussa omkring och fixa allt at en, kambodjanerna. Det kan ju vara skont men samtidigt risk for att lurendrejeri och overpriser.

Kommentarer:
Postat av: moster Ewa

jag läser med intresse det du skriver och försöker föreställa mig både lukter, stämningar och känslor. Vi har olika förutsättningar för våra liv. De flesta människor är goda - men de luringar som finns är ju bra om man missar. kram på dig - du modiga tjej

2008-01-27 @ 20:38:52
Postat av: stor-em

hej gumman!! oj, vad haftigt du maste kanna att det ar! det coola med att resa ar ju att man ser sa mycket att varje dag blir en evighet med tusentals upplevelser. Men vad hemskt med den dode mannen, ja inte konstigt. Dom kor ju verkligen som galningar dar borta! Sjalv sitter jag pluggar, svar tenta i morgon. TRots det var ju korkad nog att festa hart igar, haha! Forresten fatt lagenhet i Tanto! skont. Tankte pa en sak till: folj inte med random folk o fika i Peking, dom bestaller te som kostar flera tusen o sen maste du betala annars satter dom muskelknuttar pa en! puss

2008-01-28 @ 00:09:29
Postat av: Anders

Kan tänka mig att du får uppleva mycket! Hade så jättebra nu. Vi hörs snart.
Saknar dig baby!

2008-01-29 @ 00:46:04

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits