det dar med att resa

Jag har snart varit borta tva tredjedelar av min resa och har en manad kvar. De senaste dagarna har jag kant mig lite lag. Aven om jag har traffat asbra folk, upplevt och gjort massor av roliga saker har jag kant mig..sliten pa nagot satt. Man bor i en vaska, bor i samma rum som andra, har ingen privacy whatsoever, kladerna ar nerpackade och luktar skunk, man gar ut och kommer hem stinkandes rok, det finns ingenstans att vadra, man fryser standigt, maste hela tiden planera och tanka pa nasta steg. 

Att resa ar bade avslappnande och jobbigt. Det ar ett standigt kolla upp, fixa och dona. Visst skulle man inte vilja vara utan det heller for det ar en del av det men just nu finns det ingen energi hos mig. For varje stalle jag kommer till ar det mindre euforia, mindre spanning. Inget forvanar en langre. Man blir upplevelseblase. 

Samtidigt finns det sjalvklart en bra sida av det hela ocksa. Jag bryr mig mindre, blir alltmer oradd for att prata med folk, far skinn pa nasan. Vet vart jag har mig sjalv, vet vad jag vill och ar ute efter. Och min resa har hittills varit over forvantan. Den har varit battre an vad jag tankt mig pa alla satt och vis. Ett tag altade jag mycket att jag inte reste sa har tidigare. Jag har tittat tillbaks och verkligen angrat mina val. Nu kanner jag att det har ar det basta jag kunde gjort. Jag tog den vag jag trodde var ratt i det ogonblicket och i slutandan har det visats sig vara den basta. Hade jag rest nar jag var yngre hade jag for det forsta inte forstatt lika mycket ( jag hade latt varit den dar svenska 19-aringen som stod utanfor Killing Fields och fragar brett och hogt " men varfor dodade han alla?") och jag hade nog lagt energi pa andra saker. Typ blivit kar i nagon australiensisk surfkille eller liknande. Allt det dar har jag sluppit nu. Dessutom hade jag nog inte akt till samma stallen och om jag rest tidigare. Jag hade val kort den vanliga Australienturen. Jag vet att det givetvis blivit bra om jag rest da ocksa men jag kan inte annat vara tacksam over mina val nu. 

Allt har varit perfekt. Fran borjan till slut. Och jag ar sakert tillbaks i euforian igen. Resan gar ju upp och ner, precis som livet. 

Kommentarer:
Postat av: Anonym

vilken lång yttre och inre resa du är på Emma !
sköt om dig , köp en varm jacka !
längtar efter att DU kommer hem igen !
kram från mamma och pappa

2008-03-16 @ 14:36:55
Postat av: moster

TACK för vykort som kom idag från Hong-Kong! När jag sedan läser ditt senaste inlägg skickar jag
värmande tankar. Jag tror att sådant funkar. När vi ses kan jag berätta om något en filosof som jag kände sa´- det handlar om detta med att resa.
Många kramar och Glad påsk
Ewa o Lillis

2008-03-17 @ 16:31:29
Postat av: Sara

ah vad jag kanner igen detta... energin bara... ja, tar vagen nanstans. jag har ju vart ute drygt sju manader nu och for tillfallet kanns det ganska sa bra. Japan har "ryckt upp mej" lite efter SOA som jag INTE gillade. mycket av energidippen har val ocksa berott pa det har att jag alskade Sydamerika och efter det kandes allt bara... trist. detta i kombination med langden pa resan gjorde allt lite halvtrakigt sadar.
nu kanns det iaf battre. Japan har piggat upp en del!
kanner ocksa igen det har med att resa ensam. att man inte gjort det tidigare!!! fast jag vet att jag var for feg, sa jag kan val egentligen inte angra det. hade nog inte vagat.
i framtiden blir det nog anda uteslutande ensamresor! (Mexico vill jag till)

2008-04-05 @ 03:53:05

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits