galna, kontrastrika, harliga Shanghai

De forsta dagarna i det enorma landet Kina, i den kontrastrika staden Shanghai har varit harliga. Dock kalla. I brist pa varma klader gar jag standigt och smafryser. I Hong Kong shoppade jag klanningar hej vilt och det kanske inte var sa smart. Jag bor i min adidasjacka och hur varm den ar kan ni ju rakna ut. 

Jag kommer stanna har i en vecka till ungefar och under den tiden gora nagra dagsturer. Nyfikenheten for landet Kina och inte bara de urbana storstaderna ( vilka var anledningarna till att jag akte hit overhuvudtaget) har vaknat. Har skulle man kunna resa runt i evighet. Allting finns, fran snowboardakning, till svindlande utsikter och sma urbyar dar befolkningen kanske aldrig sett en vit manniska forut. Ett resmal som alla backpackers snackar om ar Tibet och dit skulle aven jag verkligen vilja aka. Men det far bli en annan resa. Att klamma in flera dygn pa tag kanns lite svart just nu. 

Nasta destination ar ju Japan och jag kampar just nu for att hitta en biljett till ett rimligt pris. Nagot japanskt Ryanair existerar inte. En biljett ligger pa omring 4000-5000 men jag hoppas pa mina vanner kilroy, Annars far det bli bat, tar visserligen 48 timmar men till Japan ska jag. 

Shanghai. Jag har vandrat omkring pa de sma gatorna dar man kan kopa dumplings for 4 yen. Jag har hangt med hippa kineser som utbildat sig pa Toni and Guy i London och nu har oppnat en salong i Shanghai. I fredags var vi ute och klubbade pa undergroundstallet The Shelter som ligger i en gammal tunnel dit folk flydde undan bomber. Igar var jag pa samma klubb med nagra fran hostelet. Bada kvallarna har valkanda kinesiska DJs spelat. The Shelter ar helt utan tvekan stallet for unga, alternativa kineser och de vasterlanningar som inte ar bussinnesfolk. Dessa finns det dock manga av i Shanghai. Igar traffade jag min kompis Emmas ( som bor i Peking) kompis Lynnette och hennes gang som bestod av skottar, engelsman, amerikaner och irlandare. Lynnette jobbar pa en PR-byra har och resten gor liknande saker. Vi firade st Patricks day ( som visserligen ar pa mandag) i en enorm park. Kineser gillar parker och gillar att vara i parker. Overallt spelas det badminton och utovas Tai Chi och annat. Manga gamla manniskor speciellt star i parker och gora atletiska ovningar, typ rullar pa huvudet och liknande. Det ar kul att se. 

Efter parken gick vi och at Hot Pot och Korean barbeque. Helt fantastiskt. Det ar schysst att traffa blandat folk, kineser, vasterlanningar som bor har samt backpackers. Jag kan bli trott pa backpackerfolket men de som ar har skiljer sig ratt mycket fran folk i tex Thailand. Medelaldern ar hogre och det finns ett annat sorts intresse for landet man befinner sig i. Och allt handlar inte om att pricka av i pa Lonely Planets lista. Det ar skont att stanna langre pa ett stalle och ta det lugnt. Jag har inte ens sett The Bund annu....Tror det har lite med att gora att jag kom fran Hong Kong och alla dessa skyskrapor inte ar sa wow langre. 

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits