drivkraft och den eviga frågan vad man ska göra med sitt liv

Det glada studentlivet fortsätter. Min sista tid som student. Jag sitter mest med Emmy och uppsatsronkar  och kaffemyser omvartannat. Vi har testat alla pluggställen och nationsluncher nu. Idag på ekonomikum diskuterade vi drivkraft och vad man ska göra när den tryter. Jag är inne i en fas där jag ifrågasätter mycket om mig själv och mina val. Ibland har allting varit så självklart och drivkraften har varit enorm men jag är trött på att drivas av det som jag så länge drivits av. Jag vill ha en ärlig drivkraft och en genuin vilja. Det andra har liksom tömt mig lite och jag går inte igång av det alls på samma sätt av längre. I längden är säkert det något positivt men just nu känner jag mig tom och viljelös. Vart ska jag hamna och vad ska jag göra? Sen berättade Emmy om en kompis till henne som gått på Handels och nu fått något slags managementjobb där hon kommer tjäna 37 000 i ingångslön. Och jag frågade vart hon får sin drivkraft ifrån för båda upplever henne som en väldigt soft och bekymmerslös person och inte den där prestationsdrivna som man kanske skulle kunna tänka sig. Emmy svarade att hon tror att hon bara vill ha roligt. Roligt. Jaha. Vad avundsjuk jag blir.

Igår var vi inne på House Hold men efteråt kom vi fram till att vi inte en enda pinal därinne var särskilt intressant och att man inte går igång på det materiella längre. Vilket kan vara skönt men också konstigt.

Ikväll ska jag hamna på Berns. Att bestämma kläder, göra mig snygg, ta bilder hade förut varit så viktigt, nu vet jag inte längre. Men jag ska iaf ha roligt.

Hejsvejs

Kommentarer:
Postat av: moster

Apropå drivkraft:
Enligt en del filosofisk-etiska teorier så finns människans drivkraft i spänningsfältet mellan frihet och trygghet. Vilken av de två som dominerar varierar över tid. Vad tror du om det en så´n här regnig dag?
kram i fundrandet

2008-05-22 @ 10:32:33

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits