Två rättegångar, en mer uppmärksammad än den andra...

I den ena är den åtalade misstänkt för att ha torterat tusentals människor, i den andra är det några som misstänks för att ha underlättat piratkopiering (eller var det den delen som de inte var misstänkta för längre?) Gissa vilken som har fått mest medialt utrymme...

För lite över ett år sedan var jag i Phnom Penh. Där besökte jag bland annat fängelset S21 & massgravarna i Killing Fields. Aktuellt är rättegången mot Kaing Guek Eav, chef för S21. För 20 år sedan föll röda khmerernas regim - idag åtalas en av gärningsmännen - den första. Flera nyckelpersoner är döda men många lever än. Problemet är att saken är så komplex, att så många var inblandade på ett eller annat sätt - och att flera stycken till och med finns inom Kambodjas nuvarande ledning. Jag vet inte hur det ser ut idag men enligt boken
Pol Pots leende som jag läste för något år sedan har många av röda khmererna levt i något slags ingemansland i norra kambodia, vid gränsen till Thailand ungefär, där de drivit horhus. För övrigt speglar boken Pol Pots leende mycket av historien om de svenskar, tillika mycket hängivna kommunister,med Jan Myrdal i spetsen, som åkte till "demokratiska Kampuchea" och kom och tillbaks och berättade att allt var frid och fröjd. När Peter Fröberg Idling gjorde research till boken försökte han få klarhet om svenskarna verkligen inte såg att något var fel eller att de bara inte ville erkänna det. Men ingen ville svara på det eller vägrade prata med honom.

En nästan ännu bättre bok är "Resan till Phnom Penh" (den kan jag verkligen rekommendera) där Jesper Huor berättar om sin pappa som försvann när han åkte tillbaks till moderlandet för att inrätta sig och hjälpa till att bygga upp det nya kommunistiska landet. Jespers mamma startade vänskapsföreningen mellan Sverige & Kampuchea och var en av dem som åkte med Jan Myrdal och gänget. Då visste hon dock inte att hennes egen man just blivit torterad och mördad av de hon trodde så starkt på och sympatiserade så mycket för.

I Sverige har det också pågått en rättegång vilket säkert inte har undgått någon. Kan kännas oviktig i jämförelse och jag kan delvis hålla med en av dem som var med och debatterade på P3:s piraträttegångspecial häromdagen (har tappat namnet, men hon var miljöpartist och bloggare av ngt slag..) att tusan finns det inte viktigare saker att lägga kraft, energi, pengar på. Å andra sidan är det en viktig fråga eftersom det handlar om hela den digitala utvecklingen och hur vi i slutändan ska betala för ettor och nollor. Eftersom Spotifyidén verkar funka sådär (fast det gör den säkert snart igen) föreslår jag någon slags avgift, liknande tv-avgiften. Jag förstår att folk vill ha betalt - visst. Men utvecklingen har aldrig gått bakåt förut och jag har svårt att förstå varför den skulle göra det den här gången.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits