ett inlägg om politik

Ikväll var jag, Mona, Rolf, Torkel, Maud och Gudrun på David&Nicklas (also known as Sten&Göran) butiksöppning och sen gick vi till Lilla Hotellbaren. Har tyvärr inga bilder på balunset och jag hade ganska mycket huvudvärk så jag drack cola och åkte hem tidigt och glömde min CSN-räkning, som Gudrun varit så duktig och släpat med, i baren. Klantigt.

Matilda & Hanah var också med en stund och vi pratade om förra veckans mediadrev & vår helt oslagbara replik.
SQ2540sthlm i fokus och med övertag alltså.

Ja, jag står underskriven på den där debattartikeln och det känns givetvis bra. Jag vet vad jag har för värderingar men samtidigt är det så mycket annat att jag har svårt att riktigt brinna för politiken. Jag blir lätt lite bekväm och tycker typ att saker är bra (även om jag innerst inne vet att så inte är fallet).

Ta en sak som jämställdhet. Jag kan ofta gå omkring och tänka att allt är så himla bra och fridfullt och att jag inte är drabbad av några orättvisor. Jag tjänar lika mycket som mina manliga medarbetare och min partner lägger snarare ner mer tid än mig på jobb hemma än tvärtom. Jag är van vid saker och ting att jag inte reflekterar över det. En sak som jag dock tänkt på ganska mycket är att killar i många fall inte behöver vara lika duktiga som tjejer. Det har jag upplevt på typ alla mina arbetsplatser - exempelvis fick killarna på Topman ofta sköta sig själva utan butikschefen hängandes över dem och var de lite lata och flamsade var de bara roliga, sköna killar. Killar behöver som inte anstränga sig lika mycket. Det räcker att de är bra på något - sen om de är slarviga, inte svarar på mail, beter sig drygt och så vidare så är det ändå okej. Vi tjejer däremot - vi är så jävla anpassningsbara, trevliga och glada. Jag har exempel i oändlighet.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits