jag borde jobba just nu men...

Om jag har sagt förut att jag har mycket att göra är det ingenting mot vad jag har nu. Och, ja, ni vet, jag har så svårt att hålla mig ifrån allt det sociala som kaffe på en filt i solen med Kerstin eller en kväll på F12 med Ylva & Emma. Bloggeriet faller givetvis på foten även om jag jämt & ständigt tänker i blogginlägg automatiskt. Jag behöver liksom ett forum att uttrycka mig på och jag blir frustrerad när jag inte hinner. Mitt uppdrag som webbreporter på RES tar mycket tid utöver redaktionsassistentjobbet, SI & Infopaq. Det är jätteroligt och det går bra nu men som vanligt har jag svårt att hitta en bra balans och jag tjänar tyvärr ingen storkova heller. Många jobbkvällar blir det men jag ska inte klaga. Idag när jag fick det nytryckta numret av RES i min hand gick det upp för mig vilket schysst magasin jag skriver för. Ulrika har blivit lite utav min mentor & idag gav hon mig matnyttiga råd inför det hårda livet som frilans. Hon sa att RES förmodligen är den resetidning i Sverige med högst standard & att arbetsprover där smäller högt. Därför är all den tid jag lägger ner så värt det och det är ju faktiskt just det här jag vill hålla på med!

För övrigt kretsar mina tankar mycket kring resor och urbanitet just nu. Några uppslag till blogginlägg som jag kanske kommer skriva en vacker dag när andan och tiden faller på är:

- turista i Sverige vs. utanför Sverige, Med anledning av den här artikeln (längtar nästan mer till Gotland än London just nu...)
- Håkan Nesser och storstäderna
- Varför jag inte driver en renodlad reseblogg

- tankar kring det turistiska vs det genuina vs det cosmopolitiska (varför känns det bättre att äta frukost på ett café i Budapest som lika gärna skulle kunna legat på Södermalm än att äta gulashsoppa på turisthak? Varför är det just  områden som Prenzlauer Berg & Williamsburg man letar efter i varje stad när dessa områden egentligen är ungefär likadana överallt? När övergår det genuina till att bli en turistfälla, finns det en gyllene medelväg?


Prag: Anders&Emma turistar i östeuropa del 1



Bland kullerstenar och kyrkor i Prags gamla stan vaknar Anders turistlusta till liv, han letar febrilt efter souvenirbutikerna och den tjeckiska kristallen, lugn bara lugn, den finns där, alldeles bakom hörnet.



Också Emma beter sig som vilken amerikan som helst och fotar alla kyrkor hon kan se.



Mot torget som i guideboken beskrivs som "en av världens vackraste platser". De ni.



Och väntan tillsammans med likasinnade på något slags klockspel som går av stapeln varje timme.



Äsch vi tröttna på't och gick och tog en öl istället. Fast Anders var tvungen att sms: a hem till ma & pa för att berätta om allt underbart vackert han fått uppleva.



Sen fick Anders skoskav och hittade sin favoritplats i hela Prag - en jättegrön gräsmatta.



Det här stället hade vi säkert gått till om vi inte hade haft särskilda kontakter i staden.



Som tur var kunde vi träffa bästa bror Erik, han var mycket glad över att se oss & tog med oss till Prag-spot-number 1 - Karlsbron!



Karlsbron bjuder på sådana fantastiska kulturupplevelser alltså.



Sen var det dags att testa den tjeckiska delikatessen Knödel.



Karlsbron by night



Dan därpå och frukost i parken. Jönssonligan-skämten haglade & Emma kände sig smått utanför.



Tjeckisk sopsortering



Spårvagnarna: vi plankade såklart...



Och vi var även för snåla för att betala inträdet till judiska kyrkogården.



20 meter till cigg & alkohol kom så går vi..



Tjeckisk tidtabell; hammaren och skäran (vardag), fest (lördag) kyrkan (söndag)



Stor kyrka, liten Emma



Nyöppnad jazzklubb



med smarriga drinkar för en tjuga!





Äggfrukost & asskummig cappuccino



Eriks hoods!



& tjorren där han handlar sitt lördagsgodis.



Nej, dags att åka vidare. Vi letade upp tågstationen som var jätteödslig.



Vi hittade vårt tåg men trots att jag frågat om man behövde boka platser till två olika personer var så givetvis fallet. Men vi fixade det genom att muta tågvärden (i äkta öststats-anda)



Till sist fick vi vår vagn med spetsgardiner.



Tågresan kunde börja.

En helg i Cologne



Marriott Hotell och 5 stjärnor.



Trappan Heidi Klum trippar ner för i tyska Next top modell..





Yes, Eau de Cologne har sitt ursprung i Cologne









Le Bloc (Belgian Quarter), Kölns Södermalm.





Tårtbutiken...



Front Row (nästan iaf) på Le Blocs modedag.

hinner, hinner inte, hinner eller sommar i Stockholm

Stockholmssommaren nalkas och som vanligt är den fullproppad av evenemang, sommarklubbar, festivaler, uteserveringar och allt det där med som man vill hinna. Dessutom har jag ovanligt mycket resor och helger inplanerade i år, Jag har heller ingen semester utan det ser ut som att jag kommer fortsätta i vårens tempo och min tillvaro som aldrig ledig/alltid ledig beroende på hur man vill se det. Att kunna ta med sig jobbet är verkligen två sidor av ett mynt och att sitta med sin dator och jobba på en klippa på Västkusten eller i solen i Katthammarsvik kanske låter lyxigt men samtidigt betyder det ingen riktig semester. Det kommer vara så i år. Alltid tillgänglig. Mailadresser ska checkas av, webbsidor och twittrar måste hållas levande.

Samtidigt som man vill åka bort och göra allt vill man hinna vara i Stockholm. Jag menar F12-terassen, Jazzfestivalen (Lauren Hill eller Erykah Badu?!) , sommarbio, Fashion Week,  Lydmars uteservering,
brunch i Fittja (boka en söndag känns i nuläget typ helt omöjligt) med mera...Ta  en sak som Oslo modevecka, Stockholms kulturfestival med Vice-partaj, Way Out West och Midnattsloppet - på en och samma vecka ( och jag vill hinna med samtliga grejor).

Nej, nu ska jag packa inför Prag & Budapest och sen iväg och se Jenny Wilson, Fever Ray, Loney Dear , Duffy och El Perro Del Mar. Igår var vi volontärer. Det var kallt.

Hejsvejs.


ohh bibliotek

Jag har börjat hänga på biblioteket. Det internationella biblioteket på Odenplan har alla magasin & tidskrifter i hela världen (nåja hela Sverige) och är helt underbart (okej, det luktar lite svett). Dessutom har jag börjat låna skönlitteratur, det har jag inte gjort på evigheter, pocket är så billigt att köpa liksom men det känns faktiskt rätt onödigt att äga massvis med böcker när man ändå bara läser dem en gång.



Förutom de här tre godbitarna lånade jag reselitteratur. Kunde verkligen inte motstå den här boken om Prag.



Vad är det  för bild på ett omslag? Vem ska det vara liksom? Skribenten, en amerikansk turist, en skönhet ur lokalbefolkningen? Fotografierna inuti är lika fantastiska dom:



Man blir så sugen att glida omkring i Prag  & kolla på gycklare.



Snart gör vi det!

4 juni: dagen idag

Idag har jag lekt frilansjournalist (det är så det känns ungefär) och varit på Globe Forum för att bevandra mig lite i CSR-världen så att jag (någon dag iaf) kan skriva artiklar om hållbarhet & miljöpolitík. Förutom jag och Danmarks energi- och miljöminister var det mest...gubbar. Och det pratades mycket innovation, hållbart företagande och profit. Ja, det är väl så den kapitalistiska världen fungerar, saker måste gå att tjäna mycket pengar på, trots att det handlar om hållbarhet. Kan dock inte låta bli att tänka att dessa eviga pengar bara går tillbaks till ett konsumerande som inte löser problemet. Well, en jäkligt cool affärsidé var det här iaf: bygga flervåningsväxthus i storstäderna så att storstadsborna kan handla närodlat på riktigt.



Sen gick jag & poströstade på Centralen. Jag kan berätta vem jag inte röstade på iaf....



Jag köpte även nya vita cykelskor. Passar till allt & är mycket billigare än Converse. Tyvärr var favoriterna från Topshop (de absolut bästa & snyggaste) slut men Din Sko fick duga.



Så nu slipper jag se ut som en uteliggare när jag åker till Cologne. Har precis packat, känns helt lyxigt att inte behöva pressa ner allt i ett handbagage som Ryan ska godkänna. Dessutom ska vi bo på Mariott Hotell vilket betyder riktig frukostbuffé & allt det där. Kan inte minnas senaste gången jag bodde på ett RIKTIGT hotell.



Jag har väl berättat att jag köpt en ny dator? Kolla skillnaden:


Emelie 25 och the revival of the confetti



Gathering utanför Emelies port med Lottas egentillverkade pinata. Själv hade jag just fått min cykel stulen (utanför dörren hemma,kl tre på e.m, fastlåst i en stolpe)  men var efter omständigheterna glad.



"Ta en bild på mig så att jag ser om jag är snygg" /Emma



Birthday kid med boyfriend



En bra bild på Emma & Sara efter typ tio försök



Piñatan hängde i salongen och väntade på tolv-slaget....



Födelsedagens infall var kommen





Sen vare skumpa och konfetti





och massor av dans






hits