"har du inte sett programmen på tv där de hjälper folk att hitta sina färger?"

Idag på jobbet när jag stod i kassan kom det fram en tant och frågade mig om halsduken hon tänkte köpa innehade en kall eller varm färg. Halsduken var lila och jag svarade varm ( ingen aning). Föregående kund som också var tant inflikade dock att lila faktiskt var en kall färg. "Bra" sa tanten med halsduken "då kan jag köpa den, de har sagt att jag ska bära kalla färger". Jag hade kunnat hålla käften men kände hur irritationen växte och jag var tvungen att häva ur mig "äsch, vem bryr sig, man passar väl i det man tycker är fint". De båda tanterna spände ögonen i mig och förklarade att det där med färganalys, det är viktiga saker. Färganalys. Det måste ju vara ibland det töntigaste som finns. Jag fortsatte med att säga att det inte är någon ur min generation som bryr sig om färganalys och mothuggen fortsatte. "Det finns minsann människor som är utbildade inom det här" sa halsdukstanten "har du inte sett programmen på tv där de hjälper folk att hitta sina färger?".
Programmen på tv. Herregud. Något caféprogram som går halv sex på kvällen där en tant i övre medelåldern stylar en annan tant. Jag fnissade lite för mig själv och sa att jag trots dessa så kallade färganalysproffs tyckte att vilken färg man ska ha på sig eller inte ha på sig är något subjektivt och att hela grejen inte direkt är vetenskaplig bevisad. Tanten som passade i kalla färger blev högröd i ansiktet och sa att "jo det är det visst" och poängterade ännu en gång att man kan gå kurser inom området. Kurser. Jo visst.

När tanten köpt sin halsduk och avlägsnat sig reflekterade jag över mitt något obstinata beteende och insåg att jag älskar att sätta dit kunder. Jag njuter när kunden har fel. När jag får neka återköp eller studentrabatt. När kunden måste gå ut med sina kläder själv.Tvärtemotserviceminded. Verkligen. Undrar vad det beror på? Är det för att jag tycker att de stör mig så mycket i mitt arbete att jag liksom måste "ge igen"?!? Det är en märkligt. Jag vet. Kan inte låta bli att tycka att folk är korkade. Nej. Det är inte min människosyn det är fel på. Det är snarare något med hela butiksgrejen. Jag klarar inte av det. Vilken tur att jag slutar snart.

hemvändardagenyeah

I tisdags var det hemvändarfest igen, precis som varje juldag.
Hanna Hellquist skriver i DN Söndag

"Stockholmsskribenter sneglar avundsjukt på den lantliga gemenskapen som uppstår på hemvändardagen, dagen då alla som återvänt till hemorten över jul går ut och blir fulla tillsammans. Antianonymitet. Gemenskap. Vad mysigt det måste vara på hemvändardageb, tror de som inte har upplevt den. Men de som har tillbringat den där enda kvällen på Blue Moon Bar i Karlstad, på Schlagerbaren i Karlskrona, eller Stadshotellet i varfansomhelst, vet bättre. Det är ett ständigt duckande för gamla fiender och desperat smuttande på utspädd öl. Och en brinnande längtan tillbaka till anonymiteten och den gemenskap som faktiskt är självvald. För hemvändarna hägrar en helt annan högtid, återvändardagen. Det vill säga dagen då vi äntligen får återvända till stan"

"Lantlig gemenskap? Pyttsan" tänkte jag efter jag läst det. "Så känns det inte för mig, dessutom är det inte direkt ett stadshotell i någon liten håla jag går ut på".

Juldagen ( och annandagen för om åren) har alltid varit som att återuppliva gamla studentskivor. Som att vara tillbaks till en av de roligaste perioderna i mitt liv. Alla som räknades var där och det hände alltid jäkligt mycket grejor. I år var egentligen inget undantag förutom att jag kanske kunde känna ett uns av den längtan tillbaks till anonymiteten som Hanna skriver om. V-dala sväljer mycket folk och jag inte skryta med att jag kände eller ens kände igen alla. Men inte tusan var man anonym. Det var back to trean i gymnasiet, någon studentskiva för någon klass på skrapan eller katedral. Förutom att det gått 6 år och att man faktiskt inte känner varandra längre. Man vet knappt vem man ska hälsa på. Och så ska man berätta samma story om vad man gör om och om igen. Och man faller in i precis samma roller.

Neej, en hemvändarträff om året räcker gott och väl. Men jag kan tänka mig att jag hade avskytt och bojkottat kvällen om jag mot förmodan hade varit uppväxt på ett ställe som bara hade ett "Stadt". Jag hade inte varit "poppis" och "tuff" på ett litet ställe. Snarare tönt. Jag är ingen småstadstjej. Och jag älskar anonymitet. Därför är Uppsala rätt lagom. Tillräckligt litet för att det ska fungera med hemvändarfest ( i Stockholm är det ju tex inte tradition att gå ut) men ändå så pass stort att man klarar behålla sin integritet.


image409

Men kul var det ändå. Jag träffade Sara, full & glad. Tyckte jag såg den där Vladimir i krokarna också...

image410

Annika och gänget. Pojken i rutig skjorta var någon slags flickfavorit om jag inte minns fel.

innebandymorsor är bland det värsta jag vet

igår när jag åkte tåg från Stockholm till Uppsala satt jag mig på helt fel plats. Jag var inte varskodd om det från första början men sen ringde en mobil bakom mig och en mamma började prata om sin son som hade gjort så braaaa ifrån sig i något jäkla idrottssammanhang. Säkert innebandy. Usch. hon pratade säkert i en kvart, dessutom med någon konstig värmländsk bonn-dialekt. Jag avskyr det bokstavligt talat. Tror det har sitt ursprung från uppväxten i hålan där alla var så imponerade av innebandy. Det fanns inget annat att syssla med. Jag var utbölingen som åkte till stan och tog danslektioner. Och alla dessa föräldrar. "Min unge är sååå duktig och det är kommit ännu en ny SIBK-dress". Det värsta var ändå spekulerandet om vem som var bra respektive dålig. Jag vet inte hur många sådana konversationer jag hört föräldrar imellan på diverse bussar. "Platsar han verkligen i laget?!" Pratar om ungar i 10-årsåldern. Borde vara straff på sånt.

Bli inte en innebandymorsa.

jag trivs i mitt uppsala

image407

image408

När jag gick genom staden kom jag att tänka på när saluhallen brann. Det var en vårmorgon för en massa år sedan. Jag och ingrid hade varit på studentskiva kvällen innan och sov över hos hennes bror m familj som då bodde på Drottninggatan. Vi vaknade av att det luktade brand. När vi såg all rök var vi övertygade om att det kom från domkyrkan. Jag minns att vi gick ner på stan, så nära som det gick och stod utanför avspärrningarna vid domkyrkstrappan och såg saluhallen brinna. Det var en häftig och sorglig känsla på samma gång.

juldagen är räddad yesyes

Det är tydligen V-dala som gäller på juldagen. Love shack ska husera och biljetterna är slut på ticnet. Hittade inte en enda uppgift om det skulle finnas släppbiljetter eller inte så jag fick lov att ringa till han som har klubben. Han svarade förvånadsvärt nog. Artigt trots barn i bakgrunden. Och det ska nog vara lugnt. Phu juldagen är räddad.

Var nyss nere i förrådet och letade gamla prylar. Jag ställde ner fyra lådor där i höstas när vi flyttade från Hornsgatan. Fanns verkligen massor av saker jag inte ens kom ihåg att jag ägde - slutsats; 75% av de saker man äger är överflödiga. Däremot är jag lite ledsen över att mina dagbokslådor ligger längst in. Helst skulle jag vilja ha en hel dag med återblickar och eftertanke.

Back to julgodis. hejsvejs.

julkorten

Jag har inte skickat några julkort i år. Faktum är att jag inte gjort det något år. Det får vänta tills jag blir vuxen helt enkelt. Däremot tycker jag om att få julkort. Nuförtiden blir inte så många. När jag bodde hemma dock var det som julafton varje dag när man skulle hämta posten dagarna före jul för det låg alltid så många julkort i brevlådan.
Det bästa var ,de avskydda av mamma, julbreven där en familjemedlem berättade vad resten av familjen gjort under året. Jag minns speciellt brevet från en familj vi umgicks med när jag var liten. Det var en prästfamilj som hade "typ 100 barn" ( i själva verket hade de bara fyra barn men jag tyckte de var så många..). Familjen var nämligen så sabla käck och präktig. Det var körsång hit och "äldste pojken läser till läkare på Skottlands anrikaste universitet" dit. Mamma fick gallfeber, jag tyckte det var skitkul och skrattade mig igenom breven. Det var sorg när de slutade skicka för några år sedan! Numera får vi inte så många julbrev men det är ett par stycken. Bland annat från mammas moster Eva som stället för att "skryta" skriver i mer tänkvärd form. Det gillar jag. För övrigt kan jag se mig själv skicka såna där julbrev själv i framtiden. Och då definitivt av den mer skrytsamma sorten. "Ohh hör vilka duktiga barn jag har"....

jag brukar inte välja tryggheten och kommer nog inte göra det denna gång heller

Kom hem från jobbet för en halvtimme sen. Ja, vi stänger kl 21 numera. Galenskap, det är vad det är. Ikväll ska jag vara hemma, tvätta, packa och dona. Imorgon ska jag jobba fyra OB-timmar som jag dealade till mig av Anders. Mest för att stilla mitt dåliga samvete över att jag är ledig resten av helgen när jag hade kunnat jobba exempelvis söndag 10.45 - 20.30 och tjäna typ 2000 kronor. Efter skatt. Men jag känner mig så värd den här ledigheten. Det bär av till Uppsala och föräldrahemmet. Härligt. Jag ska läsa massvis, bada i jaccuzin, göra julgodis, gå på långpromenader med mamma, hänga med Josse, styra upp juldagsutgång ( katalin, hoppas), göra fina paket och allt det där jag gillar. Det låter som jag ska vara ledig en evighet. I själva verket är det bara 3.5 dag men det blir nog bra ändå.

Igår morse var jag på byrån. När jag väl satt där blev allt mycket svårare än väntat. Jag sa som det var och vi bestämde att jag skulle återkomma i mellandagarna med besked. Så nu är jag tvungen att gå omkring med beslutsångest hela julen. Fan också.

Båda alternativen är bra och det stör mig. Ett av dem borde vara ett dåligt alternativ men så är det inte. Dock funderar jag mycket kring om jag verkligen är redo för det struktuerade och rutinmässiga. Jag gillar ju mitt lite oorganiserade liv. Å andra sidan oroar jag mig över framtiden såklart och vad som kommer hända när jag kommer hem om jag åker. Jag är inte 19 längre. Jag kommer inte kunna leva på mamma och pappa.

Men det lutar mycket åt att resan blir av ändå...det är nog det jag vill. Jag brukar inte välja tryggheten och kommer nog inte göra det denna gången heller.



mitt liv, en enda stor klyscha?

Jag fullkomligt slukar ensamtid just nu. Mina sysselsättningar framför andra är att skriva och läsa. Kanske framförallt läsa. Det habegär jag brukade ha för kläder har nu dykt upp för böcker. Egentligen har jag böcker från förra julen jag inte ens läst, ändå går jag runt och suktar. Världen är liksom fylld av böcker och magasin som borde läsas. Per Hagman, Bitterfittan, Gossip girls ( kommer ju missa serien i vår, funderar på att ladda ner den redan nu, jultvtablån är inte sådär superimponerande...) Svart flicka/vit flicka... I Rodeos senaste modepanel(prettosamtal som finns med i varje nummer och som förs av redaktören, moderedaktören etc, det vill säga Rodeos klubb för inbördes beundran ) om popkultur är det någon som säger att hon ska sluta läsa böcker bara för att det är så klyschigt. Ja, kanske är det klyshigt. Men vad är å andra sidan inte klyshigt?

Äta ben&Jerrys (överskattad överprisad produkt) och titta på nedladdad serie, gå friska promenader, dricka rödvin, bli full och gå på klubb, köpa julklappar, koka knäck och göra smällkarameller, Rodeos krönikor...vad är inte klyschigt?

Jag avslutar med ett citat av bokdrottningen herself, Jessica Gedin

" Nostalgins kärna, kanske är det inte att vi längtar tillbaks till hur det faktiskt var, utan att vi längtar tillbaks till föreställningen om hur det skulle bli..."
.

just nu är det inte vad jag vill

Idag ringde dom. Jag satt på bussen med tusen julklappskassar. Kunde inte fokusera på att säga någonting vettigt och sen gick jag av vid fel hållplats. Här sitter jag med ett asbra PR-jobb som jag inte sökt och det jag egentligen vill är ut och resa. Fuck. Jag ska dit imorgon och jag måste förklara för dem. Det måste bli så. Jag har en känsla i maggropen.

Det kunde ha varit så bra. Ett schysst jobb med lön som kan betala en egen andrahandslägenhet i innerstan. Nio till fem och semester. En början på en karriär.

Men det är inte vad jag vill. Just nu.

nyförälskade

A bjuder på tacos i sin nya lägenhet. Sen följer han med mig en bit på vägen. Det är stjärnklart, iskallt och vackert. När jag kommer hem skickar jag ett precis likadant sms som efter vårt första möte. Jag är lycklig & glad.

Livet är härligt.

wind of change

Kanske är pausen slut. Kanske inte. Kanske är detta bara ett litet gästspel. Verkar inte som att jag kan hålla mig borta helt & hållet iaf.

Senaste veckan har det blåst förändringens vindar i mitt liv. Jag har blivit särbo & jag har sagt upp mig. Om en månad vet jag varken vad jag gör eller vart jag befinner mig. Härligt och läskigt på samma gång.

Jag har aldrig bott ensam på riktigt. Bara i korridor. Aldrig i en egen lägenhet (om man nu kan kalla det här lägenhet...) Jag behöver ensamheten. Nu kan jag lyssna på den musik jag vill och slippa alla skitprogram på tv.

Nej. Vi har absolut inte gjort slut. Tvärtom. Jag tror på det här. Det ska bli mysigt att "hälsa på" varandra. På tisdag ska jag ta med en inflyttningspresent och kolla in den nya lyan i Sofo. A ska bjuda på middag. Inbringar nästan en lite pirrig känsla. En date liksom. Som i början. Det gick för fort. Det kom ikapp oss. Här är vi utan ringar på fingrarna men kanske mer välmående än någonsin.

bloggpaus

jag kommer att ta en liten paus.

jag firar jul, jag har inte tid

Idag skulle jag vara duktig och lämna tillbaks en dvd-film som var rejält försenad. Jag satte på mig joggingskorna, lånade A:s Adidasjacka och tog båten över till Barnängsbryggan. Tog en rask promenad till Folkungagatan. Övervägde att lägga ner filmen i den lilla luckan utanför men ångrade mig och gick in. Lika bra att betala förseningsavgiften direkt tänker jag. Killen bakom disken öppnar fodralet och skivan är inte i. Skivan är hemma.
Hände precis samma sak för någon månad sen när jag äntligen tagit mig till stadsbibblan för att lämna försenade böcker men givetvis glömt dem hemma. Herremingud jag har inte tid. Jag är mitt uppe i julfirande här ju.

Godnatt.

jul med A

Man kan säga att jag och A i år firar vår första jul tillsammans. Iaf på riktigt. Från början till slut. Därför har vi inte direkt sparat på krutet...

image403

Vi har varit på julmarknad

image404

Varje morgon efter julkalendern ( ja, givetvis somnar vi om till typ elva sen....) turas vi om att ge varandra paket. A har länge önskat sig en duschmössa så att han kan skyla håret. Det står "din mamma jobbar inte här" på trasan. Kanske mer passande till mig egentligen....

image405

Idag bakade vi saffransbullar och lyssnade på "All I want for xmas" med Mariah Carey på repeat.

image406  

Vi tävlade om vem som gjorde finast bullar. Fast jag brydde mig inte så mkt. Ja, jag har gjort den längst ner till höger....

Phu, det där med julförberedelser är ansträngande grejor. Vi får nog sakta ner lite så att vi inte bränner ut oss till jul. Eller ännu värre, tröttnat långt innan den ens är här.


Tre städer, tre kärlekar

Söndag och måndag har tillbringats i Örebro. Jag tycker ändå om att vara här. Vi sover i vår gamla lägenhet och det känns lite som vi bor där igen. Vi äter lasange hos Thomas, fikar med Annki på Hälls och umgås med syskonen och flickvännerna. Jag tycker om det. Idag tog jag även en nostalgirunda till universitetet. Drack kaffe hos Johanna och pratade om andlighet, fikade med Christine i bibblan och pratade om monotona jobb och om att Emmy snart kommer hem igen.

När jag vandrade omkring i långhuset och kollade på anslagstavlorna kände jag dock att jag är klar med Örebro universitet. Det har jag ju egentligen varit och vetat länge. Jag var det till och med innan jag åkte till USA på ett sätt. Men det är en skön känsla att känna att "tusan vad mycket bra minnen jag har härifrån men jag vill verkligen inte åter". Aldrig. Student skulle jag mycket väl kunna tänka mig vara igen. Men aldrig på ÖU.

Om jag inte haft banden till Örebro via Anders skulle jag förmodligen ALDRIG komma hit igen. Och ibland känns det lite överflödigt. Det skulle vara så mycket enklare om Anders familj också bodde i Uppsala. Men samtidigt är det rätt fint att ha sin lilla hatkärlek till Örebro. Bevara den som i en liten ask och öppna den då och då. Det är ju ändå en av de städerna som är mina och som har mycket av mitt förflutna. Jag gillar att ha känslor anknytna till platser. Och Örebro är en av de platserna. Så är det.

Jag reflekterar mycket över min relation till Uppsala också. Just nu önskar jag att den vore lite bättre. Och det är  för att jag vill känna att jag är någonstans ifrån. Jag kan känna att de vänner jag har som pluggar i Uppsala men som inte är därifrån liksom stjäl lite av min stad. Skittöntigt, jag vet. Men det beror nog på att min relation till den inte är så jäkla bra för tillfället. Jag behöver nog lite mer Uppsalatid. Samtidigt vill jag inte glida iväg varje helg utan stanna och få kontinutet i Stockholm också. Det känns ändå som att det är Stockholm som kommer vara min bas framöver.


sabla SVEAmössor, eller?

Varje dag, ända sen augusti, har kids i åldern mellan åtta till femton år frågat efter SVEA-mössor. Ofta är det föräldrar som frågat, ibland kidsen själva med ett par kompisar i släptåg (dessa redan påklädda mössor). Efter ett tag kunde jag spota en SVEA-fråga på 50 meters avstånd. "Vart är SVEA - mössorna?!" Ibland hade jag bara lust att svara "de finns på SVEA" och fly min kos. Men vad skulle man göra? En vecka sålde SVEA-butiken 800 mössor under bara några dagar. Absurt. En sak jag också reflekterat över är den utveckling som skett. Från  tjejer i 14-årsåldern med splitternya fjällrävenjackor och mammor med american express till förortskidsen till lantisungarna som är på drottninggatan över dagen. Trickle down kallas det.

Igår märkte jag att trenden även spritt sig till Örebro. Jag hade bara lust att gå fram till närmsta unge i mössa och säga till denne att det är inte tufft att ha exakt samma sak som alla andra. Men sen kom jag att tänka på att jag och många i min ålder gör samma sak. 2007 var det knuten. 2008 blir det väl det smala hårbandet. Det är ingen skillnad.

På modevetenskapen pratade vi om kollektiv individualism. Om hur föräldrar idag döper sina barn till så "konstiga" och "annorlunda" namn som vanligt för att särskilja sig men samtidigt för att de vill tillhöra den grupp som inte har barn med "vanliga svenssonnamn". Det är så vi människor fungerar. Och i riktigt ung ålder är grupperna ganska okomplexa. Gruppen med SVEA-mössa och gruppen utan. Typ.


hits