13 grader!

All of a sudden försvann värmen. Kylan är det hetaste samtalsämnet just nu bland alla studenter medan de går omkring och huttrar i sina ASU-hoodies. Vissa har till och med vinterjackor. Från nästan inga kläder alls till vinterjacka! De där uggsen känns inte så jätte obefogade längre.

Vad är det som hänt i egentligen.
20 grader i Tyskland och 10 i Sverige i slutet av December.
13 grader mitt i öknen.

Climate change?

Och vad ska hända med min solbränna? 2,5 vecka innan jag åker hem. Life is unfair!


Världens bästa par firar 10 månader!

Idag firar jag och älsklingen 10 månader! Hipp hipp hurra! Tyvärr kan vi inte fira tillsammans.

Saknar dig så sötnos!

17031-128

City of Angels - bilder

17031-120

Ännu vet hon inte vad som väntar...

17031-121

Jag framför Marilyn Monroes hus!


17031-122

Rodeo drive.

17031-123

Walk of fame - Ingrid Bergmans stjärna.

17031-124

Verkligt eller inte?
17031-125

Vems hus i Desperate housewives?

17031-126

Santa Monica beach.

17031-127

The paper bag princess - stängd )=

City of Angels

Oförglömliga stunder och höjdpunkter från min resa till the city of angels


The Greyhound bus

För snåla för att ta flyget och för få för att hyra en bil beslutar jag & Yuki oss för att ta Greyhoundbussen till L.A. För att spara så mycket tid som möjligt bokar vi givetvis nattbiljetter. Klockan 12 am, en timme före avresa ,anländer vi på stationen. Båda är trötta efter en hård skolvecka och jag är förkyld. Inget känns mer lockande än att sova. "Det kan inte vara många som åker den här tiden på dygnet" konstaterar vi .."vi får säkert ett varsitt säte". Men tji får vi! När vi kliver ombord på bussen möts vi av 100 par stirrande ögon. Jag är den enda vita personen på hela bussen. Två platser längt bak men vid olika säten väntar på oss. Jag sitter bredvid en man som verkar vara på droger. Han mumlar konstigt och svajar hela resan. Ibland vaknar jag av att han lutar sig på min axel. Jag puffar bort honom. Bakom mig sitter fyra stora killar som rappar  och snackar gangsta hela bussfärden. Då och då går de in på toaletten och röker braj.

Rör man sig enbart i "collegevärlden" ser man inte den här sidan av det amerikanska samhället. I "collegevärlden" är det istället tjejen med pappas creditkort och den sprillans nya BMW:n man ser.
Givetvis visste jag att det existerade men det var nog först på Greyhoundbussen som jag verkligen insåg hur mycket fattigdom det finns i det här landet.

Mysig frukost i Hollywood

Hostelet vi ska bo på erbjuder "gör egna pannkakor och ät så många du orkar" men smeten ser inte sådär jätteinbjudande ut. Vi hittar istället ett frukostställe två gator ner. Här sitter Hollywood-yuppisarna och knapprar på sina laptops. Jag beställer low fat yoghurt med färsk frukt (såå Hollywood) och Yuki soppa. Trötta från resan stannar vi säkert där i två timmar, relaxar och läser magazines. Fabolous!

Sightseeing in Bel Air & Beverly Hills

Hostelet anordnar en titta-på-kändisarnas-murar-grindar-och-någon-enstaka-gång-hus-rundvandring i Bel Air och Beverly hills. Vi är ungefär 15 stycken blandade nationaliteter (irländare, britter, svenskar, tyskar, canadensare) som följer med denna stekheta dag. Vi åker buss långt och går långt. Men det är det lätt värt det. Jag menar vem vill inte se Aaron Spellings föredetta slott, Jennifer & Brads skillsmässohus, Elvis Presleys och Marilyn Monroes gamla kåkar? Kalaset avslutas med Rodeo Drive. Gatan där Julia shoppar i Pretty Woman.

Shopping i Beverly hills

Efter sen lunch på en asiatisk restaurang på beverly drive där jag försöker spotta celebrities genom fönstret (ingen lycka) styr vi vår kosa mot
Robertson blvd - bästa shoppinggatan i L.A. Jag handlar Ole Hendriksen-krämer på underbara Kitson och CC California-linnen på Lisa Kline. Robertson blvd innehar också en gigantisk WE-butik med en svensk flagga i fönstret. Coolt! När Yuki tröttnat på mig går vi till Beverly hills Mall som innehar alla billiga kedjor. Också H&M såklart. Jag är duktig och går inte in. Försöker som vanligt hitta skor alá Christian Louboutin som passar. Finns rätt gott om "kopior" men alla jag provat hittils har varit för stora. Suger att ha dvärgfötter ibland.


Dag 2

Walk of fame

Vårt hostel ligger bara ett par gator från Hollywood blvd som inte är sådär jätteimponerande. Titta på stjärnorna är väl kul i ungefär sådär 5 minuter och fötterna och händerna utanför Chinese theatre i 2.
Själva gatan är faktiskt rätt sjaskig. Mycket skumma affärer och folk.

Universal Studios

Som väntat invaderat av barnfamiljer. "The studio tour" är helt klart roligast. Här får man se allt från inspelningsplatsen till Jurassic park, The fast and the furious och King Kong. Hela tiden stannar "vagnen" man sitter på för att specialeffekter ska visas (typ en av bilarna i fast and the furious börjar brinna). Coolast att se är nog Wisteria Lane. Alltså gatan från Desperate housewives! Visst tror man att det är ifrån en riktig gata? Samma sak med gatorna från gilmore girls. Universal har också några "rides". Vi åker "Jurassic park" som är i vatten och "the mummy" som är i mörker.


Celebrity-hunting

Killen som höll i vår beverlyhills-hus-tour har berättat för oss att Sunset Blvd på kvällen är det ultimata för kändisspotting. Vi har också fått adressen till Paris Hiltons hus som inte ska ligga alltför långt bort.
Jag och Yuki lurar med en nya zeeländsk tjej från hostelet på kändisjakt. Sunset blvd visar sig dock vara helt öde. Vi traskar en bit tills vi inser att gatan är typ 20 miles lång. Paris hus är också allt annat än nära. Los angeles är en huuuuuge city med ej välfungerande public transportation. Yuki går tillbaks för att sova. Jag och nya zeeländskan sätter oss på en sunkig bar och snackar skit om USA i 2 timmar. Inga kändisar för den här gången )=

Dag 3

Santa Monica

Förmiddagen tillbringar vi i mysiga Santa Monica. Vi hänger på beachen, äter lunch på en mysig italiensk restaurang och shoppar lite.

På egen hand i L.A - paper bag princess & förtvivlan i jakt på en taxi

Vi bestämmer oss för att gå skilda vägar några timmar innan bussen går. Yuki åker till en japansk supermarket och jag tar bussen upp till Berverly Hills för att leta efter vintage-butiken Paper bag princess.När jag kommer fram ser jag till min besvikelse att affären är stängd på söndagar! Jag vandrar vidare mot Robertson blvd. Att gå omkring i Beverly Hills är ett nöje. Fina bilar, snygga människor och nagelsalonger så långt ögat kan nå. Jag springer även på Kabbalah centre. Madonna syns inte till.

Jag strosar i lite affärer innan det är dags att hitta en taxi för att ta mig tillbaks till hostelet. Det slår mig att jag inte har sett en taxi den senaste timmen. Jag frågar flera stycken vart man kan hitta en men ingen vet.
"This is not the East coast, in L.A you normally have to call a cab". Äntligen ett svar. Jag skyndar mig till närmaste starbucks för att låna en telefon då jag inte har några batterier."20-25 minutes" säger rösten i luren. 25 minuter!! Jag inser att jag aldrig kommer hinna till bussen som ska ta oss in till L.A greyhoundbus station. När taxin äntligen dyker upp förklarar jag mitt problem och den snälla taxichauffören åker i ilfart! En arg Yuki väntar på mig vid hostelet. Hon hoppar också in i taxin och vi hinner precis på minuten!

Kontrasten mellan greyhoundbussen och Beverly hills är slående. USA är verkligen kontrasternas och motsägelsernas land. En oförglömlig Los Angeles-resa är till ända.

För 1 år sedan...

Var jag en olycklig singel
Bodde vägg i vägg med Emma i ett gult rum på studentgatan i Örebro
Gick ut på kåren på fredagar
Var ordförande i kulinfo
Åt lunch med prefekten och gick på tråkiga möten på humanistiska insitutionen
Skrev artiklar för Lösnummer
Gick på käcka step-pass på ÖUIF

Nu är jag lyckligt förlovad
Bor i ett dorm på ett amerikanskt campus men snart i den STORA, underbara 5:an (eller vad det är) på Fredsgatan igen
Rummet på studentgatan är inte längre gult, älsklingen målade om det i somras.
Emma bor nte heller vägg i vägg anymore.
Snart kanske det blir några kvällar på kåren igen

Kulinfo har jag nästan förträngt
Och ännu mer alla byråkratiska möten
Jag skriver inga artiklar längre (men snart så)
Thanks god inga step-pass i brist på annat numera.
Mycket dans, yoga & pilates. Precis sånt som jag gillar.

Mycket förändras på 1 år!


Ugg

boots verkar vara nya grejen bland alla sorority-girls på ASU. Bärs till korta jeans-shorts eller den så uttjatade jeanskjolen från Abercrombie.

För det första är det alldeles för varmt.
För det andra; ugg-boots? När var det jag hade mina egentligen? 2 eller 3 år sedan?

Jag skulle vilja ge alla amerikanska bruttor en resa till Stockholm.

L.A var bättre! Rapport kommer snart....


L.A - here I come!

Väskan är färdigpackad; kläder, nya ELLE, pepparkakor från IKEA (det är ändå 1:a advent snart), oversizesolglasögonen (måste ju smälta in bland alla celebrities), bikinin (är tydligen runt 25 grader i Los Angeles så det blir nog en tur till Santa Monica, Venice beach eller Malibu), skolböcker (Yes I know but I have to, men på en 6-timmars bussresa borde man få ngt gjort), en kudde och mp3-spelaren.
Ebbas shoppingguide till L.A är utskriven. Mer förberedd än så här kan man nog inte bli!

I am off to L.A!

Ciao!

Trotthet, kyla och Urban Outfitters i Sthlm!

Sitter i bibblan och gor allt annat an att plugga. Jag ar saa trott. Drack en kaffe nyss men det verkar inte hjalpa (amerikanskt kaffe ar for svagt). De har tidiga mornarna tar kal pa mig! Men det ar bara 2,5 skolveckor kvar nu! Fast nar jag tanker pa att det ar sa kort tid kvar far jag nastan bara mer panik an att det kanns bra for jag har sa mycket att gora! 5 papers! Varav en ar pa 8 sidor och en pa 6! Och vad gor jag? Facebookar och bloggsurfar saklart.

Eleonore pa
ytligheter har redan borjat lagga upp varklader! Hallaaa jag har inte ens kommit till hosten annu (fast det borjar cool off har nu, idag har jag jeans och troja och jag har frysit hela morgonen bade inne och ute, men jag tror att det bara ar temporart, eller vad sager du Malin?). Iaf varens klanningar pa H&M ar helt underbara!

Jag sag ocksa att Urban Outfitters ska oppna i Stockholm! (Den dar king-bloggen kanske ar ngt for dig alskling? din lilla trendsetter (: ...)  Och jag som ska bli Sthlmsbo i var! Awesome!

BTW: jag namnde facebook vilket ar en enorm internetcommunity for collegestudenter i USA. Vissa europeiska universitet ar ocksa anslutna, speciellt in  the UK. Svenska uni borde ocksa ansluta sig. Det ar en riktig bra grej! Typ som Lunarstorm fast 1000 ggr battre och enormt beroendeframkallande!


Sun devils vs Washington 47-14

Ingen riktig college-termin i USA utan ett american football game! I lördags kväll var det dags för oss i solstaten Arizona att ta sig an östkustlaget från amerikas "huvudstad", Washington DC.

17031-115

Inte varje dag man får se ett gäng biffiga grabbar buffla på varandra tillsammans med 60 000 galna amerikanare (en del lätt överförfriskade) till ljudet av skramlande nycklar (i USA klappar man tydligen inte händerna). Klart man är glad!

17031-117

Ångrar att jag inte gick med i cheerleader-truppen! Killen näst längt till höger går i min dansgrupp förresten. Längst till höger syns vår maskot,
sparky.

17031-118

Så här såg det ut typ hela matchen. Spelarna låg i en hög på varandra.

Allt jag kan säga om spelet är att vi vann med 47-14 så visst var man en stolt ASU:are.
Men tacka vet jag "soccer"....


Viktor & Rolf

Idag "släpptes" Viktor och Rolfs kollektion på H&M i Sverige. Eftersom jag inte är hemma tänkte jag fråga er som är det om det är lika hypat nu som förra året när Stelle Mccartney's kollektion kom ut i butikerna?  Enligt Ebba har det inte varit någon vidare succé.

Har inte titta så jättenoga på kläderna men det kanske blir av när jag åker till Los Angeles nästa vecka!!! I am sooooo excited!
Ska kolla in alla schyssta shoppingställen i förväg så jag vet vart jag ska göra av med mina pengar (oroa er inte mamma och pappa, jag ska slava på hemtjänsten under hela julhelgen)

Har påbörjat min research till min artikel om american sorority-life. Fick precis tillbaks ett mail från presidenten i Delta Gamma. Tydligen kommunicerar sororities inte med media. Det här blir bara bättre och bättre! Jag säger som Cher när hon ska göra en make-over på den nyinflyttade tjejen i filmen Clueless ; "PROJECT!!". Jag älskar utmaningar!

DAN 130: Jazz 11

På måndag och onsdagar har jag dans KLOCKAN 8 PÅ MORGONEN. Ni som känner mig vet att det inte är min mest produktiva tid på dygnet men det fanns inga andra tider att välja på. Så, vad gör man inte för danskonsten?

Men, jag måste säga att det är korkat att lägga en danslektion så pass tidigt. Jag menar, hur stel är man inte efter att ha legat still i 8 timmar? Och det första man ska göra på morgonen är att gå ner i spagat...oh yeah!
Well, bortsett från den omänskliga tiden så är jag nöjd med att ha valt dansen. 3 timmar dans i veckan helt gratis tackar man ju inte nej till! 

Dock har jag aldrig haft en sådan hård lärare. Och då hade jag ändå Evelyn Moore i ett par år, en livsfarlig amerikanska som trots sina 1,50 cm skrämde livet ur alla på Ekeby dansstudio i Uppsala. Nej, det här är något helt annat. Nu har man iofsej blivit van att bli tillrättavisad personligen; "What are you doing with your arms Emma!?!?!?!" men i början stod jag alltid längst bak och gömde mig.

Joel som dansläraren heter pratar alltid om Broadway. "If you are going to broadway you have to learn how to do this" och "if you are going to Broadway you have to stop doing like that". Broadway känns rätt långt bort liksom. Han måste ju vara medveten om att ingen i gruppen någonsin kommer komma till Broadway. Några  kanske blir danslärare eller lokala musikalartister. På sin höjd. Inte det att folk är dåliga. De flesta har dansat i hela sitt liv. Men ska man komma någonstans inom dans är det träning varje dag från barnsben som gäller. Grämmer mig fortfarande ibland att jag var så korkad så att jag slutade dansa när jag var yngre! Jäkligt dumt.

btw: Det mest irriterande med dansen just nu är nog att jag måste skriva 2 uppsatser! Hur meningslöst känns inte det egentligen?


Happy hour sushi + borat the movie

Tog en paus från studierna (har psy-prov igen, varannan jävla vecka, är så less! Dessutom "måste" jag plugga hemma för boken är för tung att bära omkring) för en sushi och movie night.
Hadn't had sushi for aaaaaaaageeeeeees (förutom den i skolan men jag vet inte om det räknas) så förslaget kom definitivt som en skänk ifrån ovan. Sushi-stället var lätt ännu ett av Tempes gömda guldkorn - "happy hours" varje vardag till kl 7 pm, mysig lokal, urgod sushi och fantastic grönt ice tea! Var där med Yuki, min kompis från Japan och hon hade givetvis koll på vad man skulle beställa. Hon skrattade också åt min något misslyckade äta-med-pinnar-teknik. Men men, det är inte alla som käkat med pinnar sedan barnsben!

Jag fattar inte att jag först nu, 5,5 veckor innan hemresa, upptäcker fler och fler coola grejor. Jag antar att jag var så upptagen i början med att bara smälta in allt och komma in i det nya att mina, vanligen välfungerande tentakler, inte riktigt räckte nådde så långt som de brukar.

Efter sushin möttes vi upp med några av engelskorna för att se
"Borat the movie". Tråkigt nog har den redan haft premiär i Sverige så jag kan inte direkt göra någon (typ Robert) avundsjuk.
Yeah, what can I say. Man skrattade mycket även fast den, som väntat ,var väldigt överdriven. Det kändes roligt att se den här i U.S dock eftersom den drev med massa olika stereotyper här, typ "the frats".


Efter MÅNGA om & men har den planerade resan till Las vegas den här helgen blivit framflyttad till Thanksgiving. Jag har aldrig upplevt så mycket diskussioner kompisar imellan som under den här vistelsen...jag tror att det kan ha att göra med att jag typ aldrig haft ett "tjejgäng" (iaf på väldigt länge) på samma sätt som nu. Har man många olika kompisar blir man mer självständig och behöver inte anpassa sig till "gänget" hela tiden. Så har det varit för mig de senaste typ 10 åren...Men men...vem vill inte ha ett Sex and the city-gäng? Man får ta det onda med det goda så att säga...

God natt!

Crazy nites in Tempe

Har nyss sett The Break-up med Jennifer Aniston hemma hos Dominique tillsammans med Ben & Jerry-vaniljglass,chocolate chip cookies och te. Ville hyra Djävulen bär Prada men den finns inte att hyra ännu! Fan, jag som skulle se den innan alla i Sverige tänkte jag men när jag kom hit försvann den från bio här! Men på ett sätt är det bra för då hinner jag läsa ut boken först.

(Vilket typiskt Ebba-inlägg förresten...)

Borde gå och lägga mig. Har dans om 7,5 timmar! Men jag tvivlar på att jag kan sova redan. Gick upp vid 1 "imorse"...Var en skum utekväll igår. En av utbytesstundenterna hade födelsedagsfest. Det var massor folk och jätteroligt. Var också första gången som min room mate Erica följde med ut! Hennes pojkvän gjorde nämligen slut för en vecka sedan. När de var tillsammans förbjöd han henne att umgås med folk. Som vanligt när man har som roligast här kommer polisen. Så vi var tvungna att dra. Min kompis Andrew har en pick-up som vi brukar åka runt i. Det är bra för man kan sitta många på flaket. Den här gången blev det dock lite väl många. Helt plötsligt kommer hela gänget England-Scottland-Ireland-Australia upphoppandes i farten. Vi var säkert 10 pers bakpå som satt och sjöng och ropade "USA!!!" och "ASU!!!" (ASU är liksom USA baklänges, yeah).  Det var kul till en början tills jag började känna att nu kan jag inte andas längre, jag dör! Då var vi som tur var framme vid nästa fest. Alla hoppar av och Dominik upptäcker att bakdäcket på hans cykel som alla suttit på är helt vint. Han börjar skrika och kräva alla på pengar. Det blir nästan slagsmål. Vem räddar inte det hela? Jo, min rumskompis Erica som ger honom 20 dollar. Erica, världens ädlaste, godaste människa som jobbar sitt ass off på en flingaffär på campus 30 timmar i veckan samtidigt som hon pluggar. Erica vars pappa förlorade sitt jobb nyligen och inte kan ta lån till för att betala Ericas terminsräkning på 80 000 kr. Jag försöker övertala mr D hela kvällen att ge tillbaks Erica hennes pengar. Går man på den dyraste privatskolan i Tyskland har man fan råd att betala sitt jävla vinda däck själv! Personen i fråga vägrar. Idiot.

Bill Clinton

I torsdags fick vi på ASU celebert besök, självaste Bill Clinton var och höll tal på campus! Det är val till senaten om 5 dagar och eftersom Arizona är en "republikan-stat" och amerikanska studenter en grupp där många inte tar sig till registrering ännu mindre till vallokalen kom Clinton för att övertyga folk att gå och rösta.

17031-114

Jag tror att denna händelse var en av mina coolaste upplevelser här. Inte bara för att jag stod 5 meter från Bill Clinton utan också för att det var exakt som på tv. Innan Bill hade ordet började några kandidater till senaten att smutskasta George Bush. Folk var som galna, skrek och viftade med sina skyltar.  När Clinton steg upp på podiet och började sitt tal blev det helt knäpptyst. Det enda som hördes var helikoptern som surrade ovanför oss. Bill trollband alla, han var grym! När han gick av blev folk som galna igen, "born in the USA" med Bruce Springsteen spelades, solen var på väg ner bakom de vajande palmerna, flygplan efter flygplan gick ner för landning1. Jag kände verkligen att "this is America!". Fullkomligt magiskt!

17031-113


1) Tempe ligger bara några kilometer bort ifrån Phoenixs flygplats, därför ser man ungefär var tionde minut ett plan som är på väg att landa på väldigt nära håll. Det är häftigt även om man nu har vant sig.


Guldkorn i Tempe

En av de saker jag saknar mest från Sverige är att vistas i en stadskärna. I Tempe finns Mill Avenue som är vårt lilla "downtown", men med tanke på att det bor nästan 200 000 i Tempe är den gatan ingenting. Inget ont om Mill, här finns några schyssta affärer som Urban outfitters och American Apparel, och bra restauranger som P.F Changs. Men i café-väg finns såklart bara Starbucks och barerna är inga man hurrar sådär jättehögt över heller. Lite för mycket hotters-style.

Igår hittade vi dock ett riktigt guldkorn - piano-baren "The Big Bang". Istället för en DJ har de här två stycken som sitter och spelar på en varsin flygel. Inget klinkelink-jazz-musik-ställe utan hitmusik. Man kan önska vilka låtar man vill och pianospelarna kan verkligen alla låtar i hela världen. Ibland byter en av dem instrument till trummor eller elgitarr. Själv sitter man eller står vid små runda bord framför scenen där flyglarna är belägna och sjunger eller dansar med samtidigt som man zippar på en drink. Amazing!


Halloween baby!

17031-109

Sexy french maid also known as miss pita pitt hemma hos Dominique.
Pitas är min nya föda förresten! Med massa grönsaker, turkey & majonnäs!
Sååå amerikanskt!

17031-110

Mina rockersvänner väntar på att festen ska börja...

17031-112

som vanligt hinner den knappt göra det innan polisen breaks it up...
this is America, the country of freedom...yeah


17031-111

Halloween-parade på Mill avenue!
Alice, pirate quity, jättebäbis, jag, Mariekes huvud, Vreni wannabe 80s rocker girl, chewing gum som fastnat i en rosa toffla.

17031-108

Inte varje dag man råkar på Shrek och Fiona!




Sådär mkt...

att göra igen...

Igår skrev jag ner BLOGGA stort i kalendern men jag var trapped med mina böcker hela kvällen.
Midterms exams. Igen. Sen är det "bara" 4 papers och 4 finals kvar. Om 6,5 veckor kommer jag hem..crazyness! Har fått en kanon-idé till en artikel jag ska skriva också...inte för att jag vet vart den ska publiceras eller om den ska men det kliar i fingrarna! Kommer nog bli en del jobb med den för jag vill göra det bra!

Jag vet inte vad som har hänt men mina besökare på bloggen har tre-dubblats de senaste veckorna! (A tror såklart att det har med bilderna på honom att göra...kanske..) Det var några rejäla toppar ett par dagar men nu verkar det ha stannat på stadiga 150 unika besökare/dag! Och ändå vet jag att vissa av mina närmaste av någon anledning bojkottar min blogg. (Bitter? Ja lite...)

Idag är det Halloween-day over here
. Blev serverad av Johnny Depp i Pirates of Caribbean när jag köpte min dagliga kaffe med bagel(med veggie-scmear, mums!) på Einstain bagel i förmiddags.
Alla är galna i att klä ut sig här. Ikväll ska vi till Mill avenue för att fira. Köpte en sexy maid-costume (when you're in Rome...) i lördags som jag också använde då på kvällen men den var inte direkt billig ska jag säga (jesus vad de måste tjäna på Halloween här!)

Hörde att det snöar hemma...känns konstigt avlägset. Känns som att allting har avstannat där hemma och att inget förändrats sen jag åkte...tänker fortfarande att det är sensommar.

Nej, måste kila om jag ska hinna 1)plugga 2) äta 3) prata med A och 4) träna innan det är utgång!

Ciao!

hits