Japansk utställning i Stockholm - do not miss!

Häromdagen var jag på pressvisning av utställningen Kimono Fusion på Östasiatiska. Ja, ni vet ju att jag hyser en viss vurm för japansk subkultur så det här var givetvis helt i min smak. Utställningen fokuserar på mötet mellan det gamla och nya Japan samt mötet mellan öst och väst och tar avsats i, precis som namnet skvallrar om, i det traditionsenliga plagget kimonon.

Pratade lite med tjejerna bakom utställningen och de berättade att det ganska nyligen fötts strömningar i Japan där kids fascineras särskilt av landets historia och dess symboler. Det finns exempelvis klädskapare som blandar in element från klassiska japanska dräkter som just kimonon och samurajkläder. Udden på fenomenet har även blivit att unga människor klär sig helt i dessa kläder och är mycket intresserade av hur man exempelvis knäpper en "obi" (japanskt trad. bälte) vilket gemene man av den unga generationen inte kan.

Det är ungefär som att det skulle bli coolt att klä sig i svensk folkdräkt och att man helt plötsligt skulle intressera sig för dess design. Något mer ohett än svensk folkdräkt har jag för övrigt svårt att ge exempel på.

Kläder skapade av
Takuya Angel.





Att jag gillade den tredje delen av utställningen bäst visar nog dock vilken minimalistisk svensk jag ändå är. Här visades moderna modeskapare där paralleller även kunde dras till svensk design.



Den designer jag fastnade mest för, Anrealage, skapar kläder utifrån kuber, trianglar och cirklar istället för den mänskliga kroppen vilket resulterar i ascoola siluetter och detaljer. Personen bakom Anrealage tycker för övrigt att "gud finns i detaljerna".




Utställningen håller på ända till 10 januari så det är inte asbråttom men bör absolut besökas av den som är intresserad av urban kultur och design.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits