uppsala vs örebro

förlåt cajsa och förlåt lisa. förlåt också ulrika, robin och terese. ni vet att jag tycker jättemycket om er. men jag är tvungen.

ska gardera mig lite först. jag vet att uppsala innehar 50 000 fler invånare än örebro. jag vet också att staden innehar ungefär 25 000 fler studenter . jag vet också att uppsala inte är en stor stad på något sätt. uppsala har många brister. exempelvis är uppsala känt för att ha väldigt litet city i förhållande till sin storlek. fram till för ungefär 5 år sedan innehade uppsala H&M, ginatricot och vero moda. för övrigt har jag givetvis valt att bosätta mig i örebro. det är ingen som tvingat mig. tycker bara att det är intressant att visa lite skillnader.

 

cafeér 

örebro: 10 stycken. detta är allt som allt. har dock inte räknat med de ställen man kan fika på i tex. krämaren för det har jag inte gjort på motsvarande ställen i uppsala. är möjligt att jag missat ett par stycken då jag inte är infödd. av dessa 10 cafeér anser jag 3-4 stycken vara bra.

uppsala:  33 stycken.
då har jag räknat med alla nationer som man kan fika på. dessa är ca 10 st. av alla 33 skulle jag uppskatta att 20 stycken är cafeér man vill gå till.


klubbar

örebro

riktigt bra ställen: sorry. men inget ställe känns riktigt kul. satin och babar fungerar beroende på vilken klubb som körs. är man student går det givetvis att ha väldigt roligt på universal (klaras) och kåren men detta inte beroende på att dessa är bra ställen (inredningen, musiken, känslan etc) utan för att man känner många.

okej ställen: frimis och björnstugan. men den generella uppfattningen är att det förstnämnda försöker spela på något slags stureplanskoncept som inte alls fungerar och att björnstugan är lite väl mycket finlandsfärja samt väldigt trångt.

strömpis och harrys tänker jag inte kommentera då jag, som sagt, bara fyller 23 år i år.

uppsala

riktigt bra ställen: birjer jarl, hyllan, escobar, stockholms nation, snärkes nation. alla dessa ställen är faktiskt bra jämt och alltid. inte varje dag hela veckan såklart men... övrigt har kalmars nation en väldigt bra popklubb.

bra ställen för de som precis fyllt 18: seven, plan B och alfonz. här delar vi inte på samma ställen! (som tex frimis och klaras som har olika åldrar olika dagar) .

okej ställen: katalin ( konserter och juldagen), fredmans, uppenbar. övriga nationer som har klubb en dag i veckan som norrlands, ÖG, v-dala, värmlands (brukade vara proppat fredagar men birger jarl tar inget inträde för de med kårleg nu så de har snott alla studenter).

upstairs och flustret tänker jag inte kommentera då jag, som sagt, bara fyller 23 år i år.



avslutningsvis vill jag säga att örebro visst innehar sina små guldkorn. frukostbuffé på java, butiken entertainment, ständigt mysiga (men lite uttjatade) bara vara, alla de band som gästar satins klubbar m.m.  ett STORT minus är dock den väldigt bristfälliga H&M-butiken.

jag överlever nog en termin till.

ciao!












Kommentarer:
Postat av: johanna

haha, Örebro är illa va!? född och uppvuxen här, håller med dig om caféantalet, tor jg, har inte räknat men ska jag vara ärlig trodde jag inte ens att det fanns så många!


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits