Dag 1 & 2 i S.F

Torsdag: Vi landar kl 13 på Oaklands flygplats. Därifrån tar vi en buss till "tågstationen" där jag blir lurad på 4,50 dollar av en snubbe som "hjälper" oss med den onödigt krångliga biljett-maskinen. Pendeltåget till San Francisco tar ca 20 min. Direkt när vi kliver upp från underjorden och hamnar mitt i stadens pulserande kärna känner vi att vi har kommit till en stad vi kommer att gilla. Påtaglig är också temperaturskillnaden ifrån Tempe. I ett 15-gradigt San Francisco sticker vi ut med våra bara ben. För mig som knappt har sett en långärmad tröja på någon på två månader känns det konstigt att se halsdukar och kappor. Det börjar klia i höstklädshoppingfingrarna!
Vidare tar vi en taxi till hotell Marina heritage som ligger tio minuter från havet. Efter att ha kollat in alla "amenities" på rummet (100 kanaler, kaffebryggare och hårtork) tar vi en promenad ner till hamnen. Vi äter middag på en mysig liten seafood/italiensk (Anders tar en pizza och jag en pasta som vanligt) restaurang inte långt från Fisherman's Wharf. Efteråt tar vi en promenad i omgivningarna, kollar turist-souvenirer. Anders köper ett par Alcatraz-shorts.

Fredag: Vaknar alldeles försent och missar hotell-frukosten (som enligt erfarenhet säkert inte är något att hänga i julgranen ändå). Som den klädgalna människa jag är vill jag givetvis kolla in stadens shoppingutbud det första jag gör. San Francisco innehar till skillnad från Phoenix ett city centre med affärer. Underbart! Vi bestämmer oss för att promenera till downtown och ta något att äta på vägen. Detta är dock lättare sagt än gjort. Jag vägrar att gå in på ställen som har stora bilder på vad de serverar på väggarna. Det stora frågetecknet är också varför mysiga kafeér som tex Starbucks knappt har något att äta utan bara kaffe och muffins?!?!. Vi fortsätter leta utan resultat. Istället hittar jag världens coolaste butik med blandning av märken som knappt finns i Sverige (typ Sass & Bide) och vintage-kläder. Efter 5 minuter står jag dock inte ut med att ha en hungrig och gnällig Anders hack i häl. Så synd på den affären!
Hungern blir olidlig för oss båda och vi hamnar till sist på världens minst lilla Sandwich och kaffe-hak där uteliggarna droppar in en efter en för att köpa kaffe.

Nästa stopp blir Nordstrom (huge department store) där jag hittar H&M, I'm in paradise!  (Anders kommentar; "man är i San Francisco och så hamnar man på H&M i en timme!!")Saknaden efter H&M har varit stor. Så mycket fina höstklänningar och tröjor. Jag lägger dock band på mig själv då jag inser att jag inte kommer ha så stor användning av dessa i Tempe. Det blir en väska och två par örhängen istället.

Efter ett par andra affärer (bland annat Zara och Victoria Secret) gör vi några tappra försök att ta en Cable car ner till hamnen för att hinna att hämta ut våra biljetter till Alcatraz-touren. Efter en väntan på 20 minuter inser vi att det får bli taxi istället. Vi hinner nätt och jämnt hämta ut biljetterna. Innan turen börjar har vi en halvtimme på oss och vi tar en snabb hamburgare vid Fisherman's Wharf.
Vid 4 går båten. Det är blåsigt och kallt men det gör det hela bara ännu mer spännande och lite ruggigt. 
    
17031-87    17031-93
"The Rock" från båten.                                                         Staden från "The Rock".

När vi kliver av på ön är Anders som i extas! Precis som ett litet barn
. Vi får en guidad tur först med lite historik (visste ni att Alcatraz först var ett militär-fängelse?) sedan får alla egna små "bandspelare" med hörlurar för att bli guidade runt i de olika "cellblocken", matrummet, biblioteket etc. Man kan t.o.m gå in i några av cellerna som är väldigt små och ofräscha. Svårt att tänka sig att människor faktiskt suttit inburade där!
På båtturen hem har det börjat mörkna över San Francisco och Golden-gatebron. Otroligt fint att se!
Tyvärr vill inte kameran ta något annat än suddiga bilder.

Fortsättning följer...




Kommentarer:
Postat av: malin

sounds wonderful:) men du, egentligen är det ju bättre att köpa höstkläder för sommarkläderna kan man ju knappt använda i sverige haha. rätt schysst väder här faktiskt, för tillfället iaf.. schysst shopping med, men tom plånbok så det blir inget med det:( well well, e ju bara student ett år till, så man får väl försöka hålla sig lite till hehe.. vet inte varför, men hade så jäkla mkt mer pengar i tempe än här. har verkligen inga pengar alls, helt sjukt..

ha det supertoppen!! hur länge stannar anders förresten?? kraaaaam

2006-10-16 @ 20:01:36
Postat av: Ulrika

Va härligt me San Francisco....kul att se era bilder oxå! Ni får ha en fortsatt trevlig resa!!!Hälsa Anders oxå! Kram kram

2006-10-16 @ 21:10:15
Postat av: gammelmoster

Många, många kramar och GRATTIS till förlovningen!!! Här på Frösön är det nu 5 grader och blåsigt - ryktena berättar om snö till helge, Verkar annorlunda än där ni är. Hälsa Anders!
/ewa

2006-10-17 @ 17:22:37
Postat av: Jimmy

Tjoooooo!!

Stabilt med förlovning, nu vill vi ju höra hela historien oxå om hur det gick till, svepte Anders en flaska whiskey innan han gick ner på knä?? Whiskey är ju annars vår grej Anders =)
Ni får ha det grymt bra o inte tröttna på resandet för en trip till Sydney är väl planerad?
Ha de grymt

Jimmy


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits