International Mass Communication 430


Jag vet att vissa (känn dig träffad,Hanna =)) bara vill att jag ska skriva om fester med footballs-laget (som jag för övrigt inte har varit på några) men just nu är vad som surrar i mitt huvud (förutom ANDERS) plugg, plugg, plugg. 

Ska ha en liten kursserie där jag i tur och ordning berättar om vad det är jag egentligen pluggar här (sluta inte att läsa nu, det här kommer bli kul!!)

International Mass Communication 430:


Med Craig Allen. Craig är väldigt högljudd och väldigt amerikansk. Jag har väldigt delade känslor till denne man. Å ena sidan tycker jag att han är jävligt jobbig. Hans favoritord är "amerikanization" och han kan inte sluta prata om hur "wealthy" och "great" the U.S är. Å andra sidan har han jobbat med typ alla olika sorters medier i Usa och utomlands och borde därför vara somewhat kunnig. Han gav mig också fulla poäng på essay-delen på senaste provet. Det trodde jag verkligen inte! Jag fick nämligen världens blackout. Jag kunde precis allting men kunde inte uttrycka mig på engelska. Flera världsviktiga termer (trodde jag) var helt gone (folket på Örebro Un. typ Göran är skitpetiga med termer). Jag försökte lösa det hela med att plita ner två meningar om att jag var utbytesstudent och att jag hoppade att han hade överseende med eventuella grammatiska fel. Tänkte att han kanske kunde ha lite sympati och ge mig extrapoäng. Istället skriver han under min lilla kommentar "I did not even notice, your grammar is great!". Det boostade  mitt engelska-självförtroende något som har en tendens att pendla upp och ner här.

Så...min uppfattning till Craig har mjuknat lite. Han verkar inte helt osympatiskt. Men jag har suttit så många föreläsningar och irriterat mig. För det första känns allt han säger väldigt vinklat. Boken är inte bättre för den har han skrivit själv (studentkåren, här skulle ni behövas!). Jag vet inte hur många gånger han har visat siffror över att USA är världens rikaste land. Och om man ser till medelinkomsten är det så. Kan bero på att det finns så mycket snuskigt rika människor i det här landet... Han har iofsej också visat siffror på hur många som tillhör "the lower middle class", "the upper lower class" och "the lower lower class" (hit räknas alla som inte har en college-degree) och det är 78%. Sen har han mage att säga att i alla andra länder är de lägre klasserna en ännu större andel. Jaja, jag vet inte, kanske syftar han på typ Sydamerika men jag tycker han borde säga något om Europa.  
Klyftorna i det här landet är större än i alla andra industrialiserade länder. Det är inte direkt "the average person" man träffar på universitetet . Man måste ha pengar för att plugga eller vara extremt duktig på sport.

Varför vi överhuvudtaget pratar om olika sociala klasser i en mediakurs är för att det är "den stora massan" enligt Craig som man vill nå ut till. Den stora outbildade massan som man kan mata med sitcoms och talkshows. På MKV A och B har vi också pratat om massan. Men där har det mer varit fråga om den finns eller inte. Enligt Craig finns den och det är den man ska tjäna pengar på. Jäkligt nedlåtande inställning. Eller bara ärlighet, jag vet inte? Jag vet bara att Göran, Berglez och co aldrig skulle säga en sådan sak.


Kommentarer:
Postat av: Coffe

Det är ju skitbra! =) Han erkänner massan och förstår att man kan profitera på den. Jäkligt synisk inställning men true none the less =D Göran (tvi tvi tvi), Berglez och gänget på ÖU är så upptagna med den samhällsnyttiga delen av PR men innest inne i den lille kapitalisten (som finns i oss alla)

Postat av: Coffe

(råkade trycka på skicka kommentar för tidigt...)

iaf, innerst inne så vet dom att det är så det fungerar. Men det skulle dom säkert aldrig erkänna. Och vi som pluggat där i ett par år är ju lite skadade av dom. Men håller med dig, lite nedlåtande är det definitivt.

Hur som helst, alltid kul att läsa din blogg och se vad som väntar. Igår på kulinfos styrelsemötet "avslöjade" jag att jag inte kommer vara kvar i vår och att det således kommer behövas en ny på info.ansvarig. Kändes lite segt men å andra sidan börjar ASU kännas riktigt bra. Ditt inlägg nu taggar ännu mer. Om du hinner få ihop ett mail sen så vore d grymt men känn ingen stress. Trots allt ett rätt bra tag kvar innan jag åker!

Kram

2006-09-28 @ 19:59:50
URL: http://christophers.blogg.se
Postat av: Rickard

är det egentligen inte mer intressant att diskutera huruvida massan finns eller inte med ovan nämnda Craig Allen. Ok att Göran inte är min favorit men lite idéer som man borde lyssna på hade han allt, tyvärr var han lite för dåligt pedagogisk på att få fram dem.

Tycker herr Craig verkar vara en typisk akademisk amerikan. Tycker USA alltid är bäst, störst och vackrast men vet kanske inte alltid bäst om allting annat. Craig alltså, USA är alltid bäst.

Ja nu ska jag inte gå iväg helt med mitt Anti-USA-tjat som vanligt, ville bara säga hej och visa att du har ytterligare en läsare som följer lite intresserat.

Rickard, Ex-ordf Kulinfo och Bartender, numera i London

2006-09-28 @ 21:58:32
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: malin

mmhm, så jag skrev en kommentar sen fuckade min laptop upp sig och jag hamnade plöstligt på nån annan sida... anyways, jag förstår inte hur folk kan komma ihåg vad de lärde sig av MKVn i örebro, me, i have no clue. och det gör mig inte så mkt heller, jag börjar bli van. men god, du läser en 400 level course.. haha jag läste bara skitkurser, pallade inte bry min om hur grejer fungerade.

har precis varit ute, skulle inte ut alls idag. har fan varit ute varje dag sen jag kom hit och imorse gick jag upp vid 7 för att åka på nån busstur till the purbecks. trodde verkligen att man skulle få sitta på bussen, men nä, vi fick promenera en jävla massa. men sova fick man inte när man kom hem, nä spanjorskan ringde och tvingade med mig ut, och här sitter man kl 2 och har fortf inte ens borstat tänderna. sånt är livet, i suppose..

take care darling, you're fab!!

2006-10-01 @ 02:52:36
Postat av: Suss

Saknar dig oxå! Hoppas att du och Anders får/har det jätte bra! När han har åkt hem får du sätta dig ner och blogga lite! ;) *puss & kram*

2006-10-04 @ 10:47:48
URL: http://suss.webblogg.se
Postat av: Ylva

Hoppas du har det bäst i världen, speciellt just nu när Anders är hos dig! Ville bara säga Kraaaam! ps, det är kanelbullens dag idag, glöm inte att fira!
/ individen som tillhör det unika fåtalet i den stora massan?

2006-10-04 @ 18:41:07

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits