People

En tidning jag skulle vilja skriva för är People ( nej, INTE den people utan den här people). Av Rodeo magazine, Nöjesguiden och People är People helt klart den jag gillar mest. Den är liten och smidig, har coolast bilder, bra guider och ofta klockrena artiklar.

En sak jag kan irritera mig när det gäller populärkulturella tidningar är deras fixering vid Sthlm. Hela världen kretsar liksom runt Stockholm. Det är klubbkidsen i Sthlm hit och Spy bar dit. Visst, det är självklart att det är så i tidningar med en klar sthlmsmålgrupp. Om jag bodde där skulle jag säkert också vilja skriva om klubbkidsen på Spy bar. Vill man läsa något kul om någon annan stad får man väl helt enkelt sätta sig och skriva den tidningen själv ( jag tycker inte riktigt att 019/018 och UNT fredag uppfyller mina behov). 

Vad som är ännu mer irriterande är såklart Sthlmshypen i magasin som tydligt går ut i hela landet. En gång läste jag i Veckorevyn att man inte kunde beställa något annat slags kaffe än bryggkaffe utanför Stockholm. Att vi som inte är Stockholmsbor blir förvirrade av alla "konstiga" namn (typ espresso) när vi kommer till huvudstaden.

Överhuvudtaget tycker jag att landet och småstäder porträtteras så himla stereotypt i media. Enligt svenska filmer och serier är alla som inte bor i en storstad outbildade och jobbar som frisörer, typ.

Därför var det så skönt i ett av de senaste numrena av People där en man vid namn Gustaf E Olsson skriver en artikel om "landet kontra storstad. Här skriver han om att framgångsrika människor i Stockholm, och främst då inom media, oftast inte kommer därifrån. Utan, ja, från "landet".

" Jag insåg att deras unge kommer växa upp utanför Linköping, lyssna på toplistepop, handla kläder i butiken i stan, känna sig lite utanför i högstadiet men få bra betyg och bestämma sig för att flytta till Stockholm, börja jobba med media, mode eller musik och bli populär".

Okej. Kanske också en ganska stereotyp bild. Men igenkännande.

Mmm..jag känner igen mig.


Kommentarer:
Postat av: Ängla

Gillar framförallt formatet och praktiskt taget bredden med People.

Postat av: mli

Vart kan man få tag i People?

2008-03-22 @ 15:20:03
URL: http://emiliez.blogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits