materialistiska, bisarra, traditionella Japan

Idag har jag hangt i Tokyos hippa omrade Shibuya. Jag borjade med att kolla in det storsta overgangsstallet i varlden dar flera tusen manniskor passerar varje gang det blir gront. Det var tufft sa jag satte mig pa ett Starbucks en vaning upp och kikade pa alla japaner en stund. Efterat besokte jag tva galna shoppinggallerior tillsammans med typ en miljon japanska tonaringar. Alla hade hogklackade skor och pojkarna hade pudelfrillor och solariebranna. Det var galet, kitshigt och valdigt MYCKET av allt. Allt i Tokyo ar liksom mycket. Det ar inte tva olika sorters mobilsmycken med toffsar i en butik utan 50 stycken. Det finns inte tva kalendrar att valja mellan som pa Ahlens eller Akademibokhandeln utan en hel avdelning. Kul. Men ocksa utmattande. Det ar liksom sa mycket saker. Overallt. Det slutade med att jag inte kopte nagonting utan gick till en standing sushibar och at istallet. Jag borjade min maltid med att tro att det grona pulvriga teet var wasabin och hallde det i soyan. Min formaga att ata med pinnar ar faktiskt riktigt bra numera, trots detta tappade jag en halv sushibit i soyaskalen och efter det delade mannen bakom disken mina sushis i mindre bitar. Det var snallt av honom. Gillar verkligen iden med sushibarerna. Man har sin egen lilla kran dar man tar varmt vatten till te och man far ett eget stort blad dar den sushin man pekat pa laggs. Allt som allt blev 8 bitar, misusoppa & te ca 50 kr. Tokyo ar billigt i jamforelse med Stockholm. Alla som sprider rykten om hur dyrt det ar borde sluta.

Sen tog jag tunnelbanan hem till Yukis lagenhet. Tunnelbanan var full av sovande manniskor. De maste jobba valdigt hart i den har stan for alla sover hela tiden. Vi stannade typ 5 minuter pa ett stopp men givetvis talar de bara japanska i hogtalarna sa det var omojligt att veta vad som hant. Men det kan ha varit nagon som hoppat framfor ett tag for det hander tydligen ganska ofta. Familjen till den som begar sjalvmord pa detta satt maste bota flera hundra tusen kronor. Helt sjukt!

Yuki berattade en annan sjuk grej igar. De japanska mannen taffsar pa tunnelbanan. Speciellt under rusningstid nar det ar latt och inte syns. Darfor finns det enskilda vagnar for kvinnor pa mornarna. Overlag ar Japan valdigt ojamlikt. Jobbar man som kvinna pa foretag ar det vanligt att man har sysslor som att kopiera och gora te. De flesta stannar hemma nar de far barn. Sa konstigt att tanka sig att det ar pa detta vis i ett sa annars utvecklat land. Traditioner styr verkligen Japan.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits