Nästa resa kanske blir till Nordkorea

Häromdagen var jag inne på PUB och kikade lite. Tittade bland annat på en fotoutställning som Vice har där just nu. Det var foton från olika delar av världen dit journalister från Vice hade rest. Bland annat Nordkorea.
Nordkorea fascinerar och skrämmer mig så jäkla mycket. Vem har egentligen någon aning om vad som pågår där? Att få visum är nästan omöjligt men får man det måste man betala typ 14 000 för att åka omkring på en tur som visar exakt det som regimen vill visa. Vilket är typ fina palats och glada barn på barnhem som är tokdrillade och sjunger och dansar. Vice-journalisterna hade även blivit inbjudna på finalen i den årliga nordkoreanska idrotten "Mass game".
Så här ser det ut. Det sjukaste var att journalisterna hade varit de enda åskådarna. Är det inte helt galet och konstigt men ändå lockande?!  Nordkorea kan bli min nästa resa. Fast jag vet. Man ska inte inbilla sig att man kan åka med någon idealiserande bild av att man ska kunna leka grävande journalist eller så. Men jag vill ändå.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits