lärdomar&inspiration dagarna i ända

En riktig bra sak med Svenska institutet ( de flesta saker är iofsej bra) är alla de intressanta projekt och föreläsningar man får ta del av. Just nu pågår vårt MENA-projekt, Young Leaders Visitors Program, där opinionsbildare från MENA-regionen (Mellanöstern Nordafrika) bjudits in av SI för utbyte med svenska motsvarigheter för att diskutera kring yttrandefrihet och demokrati. Sjukt intressant men orsakar också vissa komplikationer. Bland annat skulle några av YLVP-deltagarna blogga på Sweden.se men de blogginlägg som hittills producerats har innehållt saker som en officiell landsportal inte kan stå som avsändare för. Exempelvis att Palestina är en stat eller att Egypten är ett odemokratiskt land. Detta blir givetvis lite utav en paradox när vi ordnar projekt som just handlar om yttrandefrihet och så är vi själva tvungna att censurera. Det känns som att denna problematik alltid finns hos SI, hur väljer man? Vi har vår progressiva målgrupp och kärnvärden som vi hela tiden ska jobba utifrån och emot men det politiska fungerar lite som en bakåtsträvare i sammanhanget.

Hursomhelst gästade jag en YLVP-föreläsning idag. Den hölls på
Hyper Island ( verkar vara sjukt bra skola) och handlade om hur man skapar opinion. Föreläsare var en av initiativtagarna till Gringo och Miljonkulturell ungdom som båda har arbetat/eller arbetar för att förändra bilden av invandrare och förorten. Det är så sjukt intressant och verkligen viktigt. Miljonkulturell ungdom verkar ha så mycket spännande projekt. Jag gick direkt tillbaks till kontoret och blev medlem. Bragrej, bli det ni med, helt gratis!

Med risk för att låta klyshig och klämkäck måste jag ändå uttrycka min glädje över att det finns engagerade människor i världen. Det glädjer oerhört men också inspirerar. Inspirerad blir jag av mycket nuförtiden. Jag vet inte vart min energi kommer ifrån men den verkar outömlig. Jag har aldrig varit så aktiv som nu men jag känner mig nästan aldrig trött.

Inspirerad blev jag idag också när jag satt och sysslade med det roliga typiska praktikantgöromålet "lägga upp events på Sweden.se". Bounce StreetDance Company har snart en ny föreställning och jag kunde inte låta bli att surfa runt på diverse dansskolor i Stockholm och drömma mig bort lite. Jag har en så ambivalent förhållande till dansen. Ibland får jag för mig att jag saknar det men samtidigt blev jag så less på presterandet. Men vem vet, har jag 6000 kr över någon gång kanske jag köper ett klippkort på Danscenter...



Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits