Lata dagar



Jag går upp kl 7 am för att hinna till danslektionen som börjar en timme senare. På dansen är tempot högt. Vi övar mycket teknik vilken är skönt efter två terminer av showdance a´la hatt och käpp på Marie kuhlers. När klassen är slut meddelar läraren att 90 % av gruppen är okej men att det finns några som kanske måste överväga att flytta ner ett steg. Jag tänker på mina misslyckade grand pliér i fjärde position (har aldrig gått så långt förut) och för säkerhets skull går jag och frågar men kan pusta ut. I am okay!

Klockan är halv tio och solen har börjat gassa ordentligt. Pratar med äsklingen på skype i en timme. Hemma är det onsdagkväll och premiär på klubb Universal. Får lite hemlängtan. Den dämpas dock när jag möter upp mitt gäng för lunch i skuggan på Memorial unions terass. Jag njuter av min grekiska sallad, mitt iste och av den livliga atmosfären. Det är som vanligt vid lunchtid massor av folk i omlopp. Framför oss spelar ett liveband på en scen.

Efter lunchen är det dags för psykologi i Murdock Hall. Salen rymmer 400 pers men kommer man försent är man förvisad till trappan har jag bittert fått erfara. Idag är det dock ingen vanlig föreläsning. Istället ska vi svara på en survey som ska användas till forskning på the department of psychology. Frågor som ställs är allt från "do you listen to hip hop when you are driving in your car?" (jag svarar givetvis 9=always även om det inte är jag som kör bilen) till "what race are you?" (hispanic, afro american, indian, asian or native american, vad ska man svara på det liksom?!?).

När jag svarat klart på alla märkliga frågor tar jag omvägen förbi Starbucks för att hämta upp en frappuccino som jag zippar på på vägen hem. Känner mig som äkta
Nicole Richie med mina oversizeatteraljer och döskallehårband alá Alexander MaQueen. Hemma softar jag, bloggar, läser mail och ASU:s blaska "The State Press" som till skillnad från Lösnummer kommer ut varje dag!


En timme senare ligger jag på en solstol vid SRC:s pool (Student Recreation Center) och solar, trots den närmare 45-gradiga värmen, i väntan på ett Fitness-pilates- pass. Tränar nästan varje dag. Pilates är favoriten. Magmuskler utlovas de närmaste veckorna!

När passet är slut är klockan middagstid i Arizona och "komma - hem - efter - krogen - tid" i Sverige. Pratar med älsklingen en stund. Lagar mat i sällskap av tio glada japaner. Duschar. Pratar med Erica. Pluggar i sällskap av P3:s webbradio. Stupar i säng. Imorgon är det uppgång halv sju och en dag som liknar denna bara ett minne blott. Lata dagar är sällsynta i Tempe. Så tro inte att jag har någon slags semester här. Men undantag finns alltid.

Godnatt!


My 23d birthday...

blev faktiskt mycket mer minnesvärd än vad jag hade förväntat mig. Hade inte planerat att göra det till en stor grej eftersom jag firade ganska mycket innan jag åkte.

Dagen började med en lång behövlig sovmorgon. Jag har fredagar off så helgerna blir extra långa. Perfekt. Framåt eftermiddagen tog jag mig till Dominiques residence som ser ut som äkta summer resort med pool och allt. Man ska inte ångra något man gör men visst grämer jag mig lite över att jag valde att bo på dyraste stället som dessutom ser ut som ett fängelse...men men..here we are, what to do?

I alla fall; jag, Dominique och Marieke badade och solade. Temperaturen har sjunkit senaste veckan så man kan faktiskt vistas utomhus nu utan att det känns som att ens blod ska börja koka. Det har även kommit några schyssta monsunregnskurar som fräschat upp luften.

Efter ett par timmar i solen drog vi ner till downtown Tempe; Mills avenue där jag shoppade födelsedagspresenter till mig själv på Urban Outfitters. Köpte en ny plånbok! Ni som har sett min senaste hemska oranga med guldfläckar vet att jag var i extreme need av en plånbok. Köpte även nya solglajor eftersom jag råkat tappa bort ännu ett par, de försvinner som smör i solsken de små jäklarna och jag behöver verkligen solglasögon. Bakom mina solglasögon kan jag va mig själv.

Sen gick vi ut och åt på PF changs, kinesisk restaurang. Schysst, gott och hyffsat billigt. Efter middagen styrde vi vår kos till en fest hos danskarna, Anna och Jeppe. Helt utan misstankar kliver jag in och möts av "ja må hon leva sång" på fyra olika språk och en tårta med Emma inglaserat och 23 ljus som var omöjliga att blåsa ut. Jag stod där framför 20 personer som jag knappt känner och blåste & blåste. Minnesvärt! Festen fortsatte med vin och drinking games.

Ikväll är det fest igen. Djungel/poolparty med the Outdoor Club. Gratis pizza. Vi utbytesstudenter älskar verkligen free food. Haha!




Utmaning AB

Okej, Har blivit utmanad av två personer att svara på detta, så födelsedagen till trots, här kommer den otroligt intressanta faktan!

Fyra arbeten jag har haft i mitt liv:

  1. Krängt hamburgare på Macdonalds
  2. Suttit i kassan på Rätt Pris
  3. Försäljare av skor på Barratts shoestore i Dublin
  4. Hemtjänsten i Adolfsberg, Örebro

2) Fyra filmer jag kan se om och om igen:

  1. Grease
  2. Sound of music
  3. vet inte, jag är ingen
  4. film-person

3) Fyra städer jag har bott i:

  1. Uppsala 
  2. Barcelona 
  3. Dublin
  4. Örebro

4) Fyra tv-serier jag gärna ser:

  1. O.C 
  2. Morden i Midsummer 
  3. Prison Break (med älsklingen)
  4. Sjunde himlen (haha) 

5) Fyra ställen jag vill åka till:

  1. Australien 
  2. Nya Zeeland
  3. Japan 
  4. New york 

6) Fyra webbsidor jag besöker dagligen:

  1. www.veckorevyn.se (återigen)
  2. www.oafc.se
  3. www.emmasvarld.webblogg.se
  4. www.hotmail.com

7) Fyra favoriträtter:

  1. Champinjonsoppa
  2. Italienskt
  3. Asiatiskt
  4. Sushi

8) Fyra ställen där jag trivs:

  1. På Fredsgatan
  2. Hemma i Uppsala
  3. Gotland
  4. Barcelona 

9) Fyra bloggare jag vill utmana att svara på detta

  1. Malin
  2. Matilda 
  3. Erik 
  4. Heidi


saknad & ensamhet

Du ser andra halvan av solen när den sjunker i väst...

Jag undrar hur mycket man egentligen kan sakna någon?

Saknaden finns alltid där. Den försvinner inte. Vad jag än gör, hur roligt jag än har gör den sig påmind. Nu efter 1,5 vecka har den blivit en del av mig och samtidigt som jag hatar den älskar jag den.

Jag känner mig inte hel utan dig. 

Ensamheten är min värsta fiende just nu. Det hjälper inte direkt att vara på USA.s största universitet. Gå på föreläsningar med 400 andra. Känna sig som en retarded utbytesstudent som inte fattar något. Lustigt hur ensam man kan känna sig bland så många människor.

Men jag vet ju att du alltid finns hos mig. Det gör att ensamheten blir lite lättare att bära.




Alpha delta gama phi nu

Är helt utmattad efter en första skoldag. Började klockan åtta med jazzdans. Hoppas hoppas verkligen att 3 stycken i gruppen hoppar av för det var den roligaste dansklassen jag någonsin tagit. Jag är nämligen inte registrerad ännu eftersom klassen är full. Och läraren vägrar ta in fler för han tycker inte att det får plats i salen. Förutom på den punkten är han grym. Han har typ dansat överallt, Los Angeles, San Fransisco, New york....så cool! Det var svårt men inte för svårt och allt gick jättefort men det gjorde inget för det var så kul!! Åhhh I have to get in! I just have to!!

Campus var fullproppat av människor idag. Jag vet att jag tjatar om college-filmer men ASU är verkligen det ultimata film-universitet. Killar på skateboards cruzar mellan grupper av alpha delta gama bruttor i solglasögon. Sororities är huge här! En sorority är som en förening man blir invald i. Tydligen håller alla sororities på med någon slags välgöring eller "community service". Jag trodde de bara bodde ihop och var extra tjejiga tillsammans. Samma sororities finns över hela USA. Ni har väl sett Legally Blonde 2 när Elle startar en telefonkedja till alla sina "alpha nu-systrar" för att få hjälp med sin kampanj mot djurförsök eller vad det nu är. Sen finns det ju också fraternitys vilka består av grabbar. Får mig enbart att tänka på "the keage house" (ölkegg??)i Beverly Hills där Steve Sanders var med..... (oj, märker ni hur insnöad jag är på ämnet??)

Många av de yngre amerikanska tjejerna är likadana (fast jag antar att vi också är det). Alla har platt-tångat slingat hår, mycket smink och korta små hotpants. Och så pratar de likadant. De låter inte som världens smartaste tjejer direkt. Men jag har märkt att jag verkligen kan dra på en sån röst själv! Flera har sagt till mig att jag inte har någon accent alls. Och ja, jag är nog rätt bra på "amerikanska", speciellt när jag pratar med folk härifrån för då liksom "härmar" jag dem. Däremot är mitt vokabulär inte det bästa så när jag inte hittar ord och börjar staka mig kommer nog den svenska brytningen fram. Men jag gillar den! Till viss del.

Är för övrigt lite irriterad på Örebro universitet för att jag måste ta 15 credits när alla andra bara behöver ta 12. Tycker faktiskt att 15 är för mycket. (med dansen blir det 17 för den får jag inte tillgodoräkna mig). Jag vet inte vilken sista kurs jag ska välja. Jag har redan tre communication-kurser och det liksom räcker. Jag kommer blanda ihop dem som det är. Same shit but different skulle man kunna säga. Tror det blir spanska nu i alla fall. Gjorde ett test på internet och hamnade i en ganska bra grupp (de där sju åren i skolan var inte helt waste alltså) nu ska bara folk hoppa av också. Fullt även här....

Bedtime! Börjar 7.40 (!) imorgon!


football, ölkeggar, asiater & shopping-spree

Den här helgen har varit helt fullspäckad. Det känns som att jag inte har haft en minut över men det är ju bara bra för jag kom inte hit för att sitta och häcka på rummet. Har förstått att de här fyra månaderna kommer gå riktigt fort så jag försöker verkligen ta vara på varje sekund. Har redan börjat planera en resa till Mexico tillsammans med några tjejer som ska gå av stapeln under "labour days weekend" i början av September.

Så helgen då. Fredag dag var en massa fixande och donande med kurser. Är fortfarande inte riktigt klar och skolan börjar imorgon! Men det löser sig. Vissa kurser jag vill ta är nämligen fulla så jag måste gå till första lektionstillfället och fråga läraren om det är okej att jag får hoppa in i klassen ändå. 

Fredag eftermiddag gick jag tillsammans med några andra för att se " a football game" mellan ASU tigers "gamla lag" och de som är Freshmans (nya i laget). Så det var ingen riktig seriematch och därmed ingen stor publik. Stadion rymmer dock över 70 000 åskådare så att se en riktig match är nog kind of an experience. Det var precis som man tror att det ska vara. Riktigt biffiga killar som bufflar på varandra och ett gäng käcka cheerleaders i små kläder. Har faktiskt funderat på att joina cheerleader-truppen men jag vet inte, antar att det krävs ganska mycket. En del saker de gör ser rätt enkla ut men sen gör det också en del gymnastikgrejor och det kan ju inte jag...


Efter matchen åkte vi ett stort gäng till en husfest. En äkta filmhusefest med ölkeggar och free drinks for the ladies. Hade riktigt kul faktiskt. Pratade mycket med olika folk. Fick lite flashbacks från tidiga gymnasiefester när det där med alkohol var relativt nytt. Amerikanerna får ju inte gå ut eller köpa alkohol förrän de är 21 så det känns som att de är på en lite lägre nivå. Sen är ju många yngre också, typ 18-19. Lyckligtvis är många av utb.studenterna äldre, upp emot 30, så jag behöver inte känns mig som gamla tanten liksom.

Vi åkte dock från festen ganska tidigt eftersom killen som hade festen började bli kind of aggressiv. Det började med att han skulle öppna min och Trishas (asnice tjej från Dublin jag hänger rätt mycket med)vinflaska med en fickkniv. Givetvis skar han sig och började blöda rätt kraftigt. I samma veva började en av ut.b studenterna från Turkiet att rota bland hans skivor. Han fick typ värsta utbrottet över detta så vi kände inte riktigt för att vara kvar...När vi stod och väntade på taxi kom han också ut och skrek på oss att vi inte fick stå på hans framsida utan var tvungna att dra...

På lördag dag gick jag till Safeway (grocery store)för att fixa lite saker. Köpte bland annat en mobiltelefon eftersom min blivit helt kajko. Kostade typ ingenting, bara 30 dollar. Det är desto dyrare att ringa, det kostar även att ta emot samtal!!! Men det gör inget för jag ringer bara korta samtal och skickar sms till Anders så det blir inte så farligt. På safeway träffade jag också mina vänner Anna och Jeppe från Danmark. De bjöd mig hem till dem på lunch och bad i deras swimmingpool. Har varit lite irriterad för det verkade som att alla förutom vi på Adelphi hade swimmingpool. Men nu har jag fått reda på att vi faktiskt har en pool här någonstans. Jippie!!!

På kvällen följde jag med på en aktivitet som "The friends of the internationals" ordnade. En resa upp i bergen för att titta på solnedgången och middag hemma hos en amerikansk familj. Helt gratis! Utsikten var helt ljuvlig! Phoenix är verkligen enormt stort. Det är amerikas typ femte eller sjätte största stad. Middagen var också grym med en buffe med alla olika sorters mat , efterrätter och kakor!

Efteråt gick vi hem till några av de asiatiska ut.b studenterna för att dricka vin. Jag har inte lyckats lära mig någon av asiaternas namn för det går inte att uttala dem. De är från Singapore, Hongkong, Taiwan och Japan. Det är verkligen kul att hänga med dem. De är annorlunda men skitroliga. Deras accenter är gryma och de frågar saker om ditt land hela tiden. Och alla vill givetvis åka till Sverige.


Idag tog jag, Marieke (Holland) och Dominique (Fra. Canada) bussen till "Chandler mall". Så mycket bättre än det förra köpcentrumet jag besökte. Jag kände mig som Elle i Legally blonde! Oh yes jag spenderade rätt mycket pengar. Fick världens shopping-spree. Köpte jordens finaste "sailors-dress", helt ljuvlig. Can´t wait until I get to wear that! Affärerna här är faktiskt grymma och inte alls så efter som jag trodde de skulle vara. Skillnaden är nog att de finns mycket mer cassual-clothes här, mer californian style. Men jag gillar det! Köpte på mig massa mysiga bastoppar. Passade på att utnyttja lite schyssta offers på Victoria secret också, skitbra! Nu har jag några presenter klara.

Så, det var min helg. I am dying to lägga in lite bilder på folk jag har träffat och på hur det ser ut här men jag glömde kabeln till kameran hemma. Men den kommer snart på posten!

Min room mate har äntligen flyttat in. Erica from Ohio, 20 år. Verkar bra! Så jag är väldigt glad just nu. Imorgon är det också bara 6 veckor tills Anders kommer och hälsar på. Han ska stanna i två veckor och under den tiden ska jag visa honom allt. Då har temperaturen gått ner lite också (till 30-35 grader så det är ju fortfarande rätt varmt) så he will love it here. Vi planerar också att åka till Kalifornien några dagar. Awesome!

Allting just nu är pretty awesome faktiskt!


culture chock and honey moon

När jag kom tillbaks till rummet i tisdags eftermiddag satt det en lapp på dörren; "Emma - your luggage has arrived, is in the Adeplhi Office". Och där var den, min stora, gröna väska, repigare och smutsigare än någonsin. Jag grät av glädje när jag äntligen kunde packa upp kläder och bädda i sängen med riktiga lakan. 

Det har fortfarande inte flyttat in någon i mitt rum. Just nu tycker jag att det är rätt schysst att vara ensam. Det värsta med rummet är att det är så jäkla kallt på nätterna. Precis ovanför min säng finns en ventil som spottar ut kall luft. Första nätterna vaknade jag och trodde det var storm ute.
Ute däremot är det ju inte kallt, men vi har nog haft tur för temperaturen nu är lägre än vad den brukar i Augusti. Men det  ska det blir upp emot 50 grader nästa vecka. När det blir så varmt rekommenderas det att stanna inne så mycket som möjligt. Värmen här är extra farlig då den är torr, man svettas inte.

Allt har verkligen blivit bättre. Jag har träffat massor av folk (nästan bara utbytesstudenter). Vi har varit ute två kvällar i rad nu. Första kvällen blev jag dock utkickad för att jag inte hade med mig mitt pass. Svenskt körkort godkänns inte enligt staten Arizonas lag. Som att de misstror den svenska staten. Irriterande och typiskt amerikanska - översittar -maneer. 

På introduktionen för alla internationella studenter gick "The International Programs Office" igenom vilka faser man som utbytesstudent vanligtvis går igenom. Först kommer "The honey moon". Då är man helt överväldigad av allt det nya och man tycker att det är grymt att vara i USA. Andra fasen är "the culture chock", man blir deprimerad för att den största entusiasmen har lagt sig och man ser allt det negativa. Man nedvärderar värdkulturen och tänker typ "fan vad alla amerikaner är feta och lata". 

För mig kom dock faserna i omvänd ordning. Mycket berodde givetvis på de omständigheter som rådde i början. Jag var inte alls beredd på att det skulle vara så tufft för det har det inte varit de två gånger jag har åkt utomlands förut. Men jag har verkligen varit irriterad på amerikaner. Exempelvis på Wal Mart. Det var det värsta jag har varit med om. Feta människor med enorma vagnar som lassar i mängder av storpack av kakor och chips. Usch. Men Wal Mart är givetvis inte hela USA. Och min granne som är amerikan såg minst lika besvärad ut och ville därifrån lika mycket som jag.

Jag tror min honey moon startade typ igår. Det är verkligen grymt här! Campuset är gigantiskt, det är folk överallt och alla är studenter. Nästa vecka kommer det ytterliggare 30 000. Vad du än vill äta finns det, sushi, mexikanskt, hamburgare, pizza, sallader, pasta....och starbucks såklart! It is the addiction!
Jag har upptäckt att det faktiskt finns vanliga shoppinggator, allt är inte bara stora parkeringar och affärkomplex. Och Malin du har rätt, det finns övergångsställen.

Så för tillfället är jag rätt nöjd. Även fast jag inte lyckades klara engelskaprovet. Men jag är
faktiskt ingen native english speaker så jag är glad över att bara vara några poäng ifrån att komma in på en kurs på motsvarande journalisthögskolan genom ett språktest. Och jag ska göra det igen imorgon så det kanske går vägen.

Nu ska jag fortsätta min registrering av kurser. Skriver snart igen!
Stora kramar till er allihopa!


Cause you had a bad day...

Borjan pa den har resan har inte varit den basta. Idag har jag varit ett nervvrak. Jag grater hela tiden och jag saknar Anders. Och min javla vaska har inte dykt upp. Jag har ringt till Flygbolaget en miljon ganger men de sager ingenting. Jag tror inte ens att de letar efter vaskan. Jag ar radd att jag aldrig mer kommer att fa se den klanning jag fick av Anders precis innan jag akte eller min nya laptop. Jag har ett helt liv i den dar vaskan.

Idag nar jag checkade in till Adelhi Commons II (studentboendet) fragade jag om de kanske hade nagra lakan att lana ut. De tittade pa mig som att jag var helt dum i huvet. "Sorry, but we do not provide that Mam".
Sen nar jag skulle betala hela terminens hyra pa 2000 dollar funkar inte mitt VISA-kort och jag borjar grata och ar tvungen att satta mig ner pa en stol och jag langtar hem sa det varker i hela kroppen.

Forsta intrycket av Tempe har inte alls varit bra. Alla hus ar laga, som sma skjul. Det ar bilar overallt. Vissa dagar rekommenderas det att inte ga ut for att det ar sa mycket avgaser. Och alla kor pick-uper. Varfor? Tvivlar pa att de nagonsin har nagot pa flaket de vill bara inte sitta fler an tva i varje bil. Forsta kvallen nar jag skulle ga och handla kom jag inte over den jakla vagen. Hort talas om overgangsstallen eller trottoarer? Man kommer ingenstans utan bil.

Hotellet var anda helt okej. Swimming-pool (som jag iofsej inte kunde anvanda pa grund av att min bikini lag i vaskan som allt annat) och en receptionist som var snall och tog med mig pa shoppinrunda sa att jag kunde kopa lite nya klader. Som sagt, man kommer ingenstans utan bil. Jag vet inte om jag ar ett sant jattestort fan av "malls" men har i Arizona ar det nog nodvandigt for man skulle aldrig orka ga in och ut i affarer. Tyckte inte att varmen var sa farlig i borjan men det kan ha berott pa att jag mest lag inne pa hotellrummet och ugglade. Det ar riktigt varmt.

Idag har jag som sagt flyttat in i mitt studentrum och jag gillar rummet iaf aven om det ar en grymt stor omstallning fran Fredsgatan (hjalp vad jag saknar Fredsgatan, jag saknar till och med hundarna). Rummet ar frascht och svalt. Min room mate har inte flyttat in annu. Jag hoppas att det hander snart sa att jag slipper vara ensam. Jag tanker bara pa Anders hela tiden, pa min vaska och den fina klanningen som kanske ar borta for evigt.

Man ar fyra pa varje badrum. Gar man igenom badrummet kommer man in i ett annat studentrum dar det bor tva personer till. Dar har en tjej flyttat in. En 18-arig rebell med kort har och piercings som lyssnar pa New metall. Hon verkar inte gilla mig. Vi kommer inte bli vanner. Men jag foljde med henne och hennes mamma idag for att handla toapapper och jag kopte en Webb-kamera (snart alskling!!!) och en kudde och ett tacke.

Nej. Jag ar ju egentligen ingen pessimist. Aven om det later sa. Nu kan det bara bli battre, eller hur?
Och jag borjar faktiskt gilla universitetet. Det ser verkligen ut som pa film pa sina stallen. Det ar fontaner och palmer, stora kafeterier och enorma datasalar. Och man kan kopa traningskort for 30 dollar for en hel termin och det finns typ alla pass du kan tanka dig.

Imorgon ska jag pa information for utbytesstudenter pa formiddagen sen ska jag skriva ett engelska-prov sa att jag kan forhoppningsvis kommer in pa den journalist-kursen jag vill.
Have a good one!

Stora kramar

ps. jag har tappat bort mina solglasogon ocksa. ds

hits