paketinslagning, pussel, picassos äventyr, spotifyande...

Summering av julledigheten hittills:

Sedvanligt julmys med familjen (som jag givetvis älskar och värderar högt då jag är en riktig sucker för jultraditioner...), julspel i domkyrkan, massor av mat, paketinslagning, 1000-bitarspussel, fina julkappar, tv, tidningar såklart, vacker och hurtig juldagspromenad i Hågadalen och en hel del spotifyande (nytt ord
2008 enligt Nöjesguiden). Nu: Picassos äventyr  - julklapp till pappa förra året & kanske en av mina bästa filmer.  Ikväll: Vdala.





Som vanligt la jag ner för mycket tid på paketinslagningen och missade Kalle Anka på köpet, men det var det värt!



Pussel är verkligen en lätt beroendeframkallande sysselsättning...





Finaste julklappen - tekannan.

saker som är svåra & saker som är lätta

Äntligen jullov. Man bör kanske inte snacka skit om sin arbetsgivare men stället jag jobbar extra på är verkligen ingen munter arbetsplats. Folk sitter på sina stolar, vid sina små skrivbord, pratar knappt med varandra, äter inte lunch tillsammans och fikar inte en enda gång mellan kl 7 och 12. Dessutom tar de sina sysslor på alltför stort allvar. Jag har svårt för folk som tar saker på för stort allvar. Jag vet, det är lite ut av ett handikapp för mig men jag försöker se det som en positiv egenskap. Jag är pragmatisk, som Frida på Si, brukar säga. Pragmatisk låter så fint och bra tycker jag att jag till och med skrivit upp det på mitt CV. På tal om Si blev det efter två dagar på extrajobbet väldigt tydligt för mig hur olika arbetsplatser faktiskt kan te sig. På Si skrattar vi över borden, chattar på kommunikatorn om sånt som är viktigt och oviktigt, tiofikar, köper finkaffe på lunchen & har det allmänt jättegemytligt. Och med det vill jag inte säga att vi inte har saker att göra. Tvärtom. Duktigare och mer kreativa personer än de jag jobbar närmast med har jag aldrig träffat.

Dessutom får man veta alldeles för mycket saker på extrajobbet, jag har utvecklats till någon slags expert i områden som travhästar (har ni hört talas om Commander Crowe? Nej, trodde väl inte det...) skånsk vårdpolitik och motorsport. Gäsp.

Efter jobbet idag tog jag iaf mitt pick och pack och tog tunnelbanan till centralen. På tåget klev det på en äldre kvinna som gick omkring med en pappersmugg och frågade efter pengar. Jag rotade lite i mina jackfickor men när jag inte hittade några mynt blev jag den där fega personen som ignorerade, stirrade rakt fram, vågade inte möta hennes blick - jag kunde inte förmå mig att ta upp plånboken inför alla. På väg till tåget stod en man och sålde Situation Stockholm och för en gångs skull hade jag lösa pengar. Dock var jag osäker på vad tidningen kostade så jag ställde mig bakom en pelare och räknade. Hade 60 kr och även om jag någonstans visste att priset var 40 vågade jag inte gå fram ifall att jag inte skulle ha tillräckligt med pengar. Mitt nyårslöfte inför 2009 är att jag ska våga stå upp liter mer för det jag verkligen känner inombords. Våga utmana min lättja, egoism, fåfänga och bekvämlighet. Det är fan inte lätt. Vad som är lätt är att fortsätta i samma gamla banor, tänka att man inte har tid att hjälpa medan men lätt slår ihjäl timmar på konsumtion. Det är lätt. På något sätt är det märkligt, jag är så bra på att utmana mig själv på många sätt, men inte när det gäller det här. Det tar liksom slut. Det blir för svårt.

Imorgon är det i alla fall julafton. Jag är i Uppsala och det är väldigt bra. Nu ska jag sova. En god jul så länge.

jag är trött

Kom på häromdagen att det är första julen på typ fem år då jag inte jobbar någon utav mellandagarna. Dock har jag inte lika lång ledighet som de flesta 9-5-folk då jag skrivit upp mig på massor av dagar på Infopaq . Mitt sista studiemedel stundar så det var bara att bita i det sura äpplet. Men jag är iaf ledig 5 dagar i sträck och med tanke på hur ledig jag var i somras går det ingen nöd på mig. Bara lite. Jag är trött. Senaste veckorna har bara tuggat på och det är lite skrämmande när man knappt minns om man har haft roligt eller inte. Det har bara liksom varit en massa saker...hela tiden. Ska bli skönt att komma hem till mamma och pappa och typ bara läsa och äta.

Igår såg jag och Anders De ofrivilliga (bra) på bio, ikväll ska jag på fest och imorn söndagsjobbar jag. Idag fick jag den där julklappsångesten som jag förra veckan påstod att jag inte hade. Det var asjobbigt på stan. Kände att jag blev min mamma, helt trött och stressad. Folk och saker överallt. Mest onödiga saker dessutom. Gick in på ilandsnästet Designtorget och jag kände bara hur onödigt allting var. Och det mest ironiska är att det känns som samma folk som förespråkar ekologisk mat också är de som handlar de där meningslösa grejorna på Designtorget.  Sen gick jag till Presstopp men där hittade jag mest
julklappar till mig själv. Ni ser,jag är inte ett dugg bättre. Absolut inte.


alla dagar som passerar, det är det som kallas livet...



Snart är min praktikperiod slut och jag förstår inte alls vart tiden tog vägen. Veckorna och helgerna bara far framåt. En ganska oklar vår väntar (men desto mer spännande tycker jag).

Veckan har som vanligt varit innehållsrik med Novellfest, Little Persia med påhälsande föräldrar, ännu mer mellanösternmat på Emmylunch, julfest med jobbet, bakisfredag med redaktionen, asflottig pizza och sen hemlagad pasta carbonara, vin & Morfar Ginko med snackpåsen Emma och fina Ylva på fredagkvällen. Lördag - Vintagemässa och helgfika med baby, lussebullsbak, film, och idag knäckkok och pysselfika på Krukmakargatan 57 med..fina Ylva igen. Phu! Inte konstigt att jag knappt utnyttjar mitt träningskort. Men jag tycker nog att det är så här det ska vara.

Nu sova några timmar - sen upp.

Julångest?

Jag har bestämt mig för att köpa väldigt begränsat med materialla julklappar i år. Men det kanske är någon annan som ska köpa fler. Här kommer två tips...

Gör pärlplattor av dina favoritfotografier och ge till dom du älskar. Åh så vackert att sätta upp på väggen...

Eller prata med mig så kan jag ge rabatt på en spikmatta..(Någon la upp det här på vårt intranät idag)

Enligt förfrågan (!) så lånar Maud vår massör ut en sk. spikmatta, för oss att prova här på SI. 

Kanske någon som vill köpa en sådan i julklapp till sig själv eller någon annan.

Vi får ha den under tisdagen 9 dec och onsdagen 10 dec.

Kommer att finnas i vilorummet. Där ni får möjlighet att prova denna.

De som är intresserade av att köpa en spikmatta (eller har några frågor) kan sedan höra av sig direkt till mig,

Jag levererar spikmattorna till SI, där de som vill köpa antingen betalar direkt kontant eller senare via faktura.

Alla som jobbar på SI får spikmattan till kundpriset: 575kr (rek. priset är 680kr).

Bifogar fil med artikeln om spikmattan.  För mer info kan man även gå in på spikmattans hemsida:  http://www.shaktimattan.se/


Som hittat! Hör av er om ni är intresserade! 

Själv skulle jag vilja ge Ingvar Oldsberg ett mobilt bredband, jag står inte riktigt ut med att han missar Internets underbara värld. Hejsvejs!


andra advent



Helgen gick och vi var på inflyttningsfest...igen..





Kön till Konstfacks julmarknad var lång



Adventsfika i Ingrid och Klas Carl Larsson-kök



Ingrid berättade att hon var kär i Arne Weise när hon var liten...



sen bakade vi pepparkakor, kanske inte de finaste.. eller?


polaroidbilden, inte död


Både Bon och Filter har haft långa reportage i höst om polaroidbildens död. De otympliga men kultförklarade kamerorna med tillhörande film har nämligen slutat att tillverkas. Förhoppningsvis har jag dock lyckats norpa åt mig en kamera av en person på SI som inte fattat grejen. För enbart 100 riksdaler. Så nu är det bara filmen jag måste lyckas hitta. Men det måste ju gå, på ett ellet annat sätt.



Jag och Ingrid på Hultsfred någon sommar för många år sedan. Observera de mycket snygga (?) solglasögonen.

Tidningsdagar

Att konsumera tidningar är nog bland det bästa jag vet.



I två inlägg har jag blandat ihop den där tidningen med Fokus. Nej nej nej, Filter heter en av mina favorittidningar.



I SID., Pressbyråns egna tidning (som för övrigt är mycket bra) om tidningar, kunde man i senaste numret läsa en intervju med Chefredakören och grundaren av Dazed and Confused, Jefferson Hack. Han sa precis det som jag inte lyckades uttrycka häromdagen när jag diskuterade nätmedier vs fysiska medier. "När man lever i en kultur, där man kan få det man vill dygnet runt, vad finns då kvar som man verkligen vill ha? Vad betyder något?".
Det är en oerhört intressant frågeställning om än man kan kontra den med "att kulturen skulle blivit allt mindre meningsfull och mer förvirrad, är det inte något som människor alltid har hävdat?".
Att påstå att Internet inte är framtiden är givetvis samma sak som att man under början av 1920-talet inte trodde på Radions utveckling eller något liknande. Det fungerar ju inte så. Och det handlar inte om kanalen i sig utan innehållet. Såklart. Och i nuläget tycker jag inte att något på nätet lika bra som det jag får från fysiska tidningar - så är det.

En annan sak som dök upp när jag läste SID, och som jag tänkt på MÅNGA gånger förut ,var hur man kan sälja sin själ som exempelvis
Jonna Bergh har gjort. För mig är det helt obegripligt hur man kan ha gått från att ha gjort utomordentlig och nyskapande journalistik med bland annat Andres Lokko i tidningen Pop (stor i mitten på 90-talet, jag smygläste alltid Elins tidningar även om jag nog inte förstod så mycket då..) till att vara chefredaktör på Cosmopolitan och sedan sjunka ännu lägre och ta över Glamour. Det är klart att det handlar om pengar och ingenting annat men för mig är det totalt obegripligt. Och nu menar jag inte att det är fult eller mindre värt att skriva om ämnen som anses typiskt feminina utan att Cosmopolitan och Glamour är magasin som ska se likadana ut i hela världen och skriva om samma saker, det vill säga, som chefredaktör har man väldigt ofria händer.

Förutom tidningar så läser jag ju faktiskt också bloggar, det gör jag. Vill man ta del av otroligt bra och heltäckande mediebevakning så kan jag rekommendera den här. Bloggaren ifråga (jag vill ha hans jobb!) och jag har dessutom varit på samma läger när vi var små.

Och sist men inte minst vill jag tipsa om min senaste fysiska-magasin-upptäckt -  Novell.
Nästa veckan - novellfesten!


miljölördag i Uppsala



Jag var på Interfaith Climate Summary med mamma och lyssnade på seminarier med människor som skrivit viktiga böcker om miljö och andlighet. "Konsumerar vi för att vi är olyckliga är blir vi olyckliga av att konsumera?"  - kanske ingen superrevolutionerande och ny tanke men ändå något jag tog med mig under någon dag eller så tills jag upptäckte att jag slängt allt mitt smink och att jag ville ha en ny oversizekappa. Varför ska det vara så svårt? Är det för att vi har brist på alternativ?



Sen kom Anders och vi gick på inflyttningsfest.






Afterworkfredag på Ljunggrens






hits