här får du en bok av mia törnblom, du måste bli en bättre människa

Förresten, idag när jag var på Akademibokhandeln och handlade en konceptpresent såg jag att Mia Törnblom gett ut ännu en bok och det gjorde mig så irriterad. Har hon inte fått säga sitt nu? Hon har lärt mig skillnaden mellan självförtroende och självkänsla och fått mig att inse att jag har mycket av det ena men att det ibland brister av det andra. Men vem behöver en bok där varje sida består av klyshiga uttalanden som " tänk positivt så kan du göra allt du vill". Hallå?! Hörde en apbra diskussion på P3 häromdagen där två tjejer som skrivit en parodibok på alla dessa populärpsykologiböcker medverkade. De menade att de flesta går helt emot sina egna syften och istället skapar mer ångest och att det liksom inte är tillåtet att vara arg och bitter. Det är klart att man ska passa sig för att bli bitter men ibland är man för i helvete bara människa? Alltid när jag mår lite dåligt ska jag läsa en sån där bok. Jag försöker läsa mig till någon slags lösning och jag mår bra i kanske två minuter sen mår jag ännu sämre än innan på grund av alla uppradade saker som man borde göra och hur man borde tänka för att bli en bättre person och för att må bättre. Nej vet du vad.

Förresten ser min avatar i Second Life ut som ett moln och det är ingen som vet vad det beror på. Alla andra ser ut som figurer, och alla har de valt skor, frisyrer och har på sig snygga SI-tshirtar. Men jag ser ut som ett spöke. Kan det ha något med min bristande självkänsla att göra? Mia Törnblom kanske skulle kunna hjälpa mig?

koncept

I onsdags kväll var Heidi och Emma och hälsade på och vi körde konceptet paj - rödvin - choklad - idol - tjejsnack. Och så pratade vi om just koncept. Att det är mitt sätt att njuta av livet. Jag planerar in saker och tillägnar dem vissa egenskaper och om någon av dessa egenskaper råkar falla bort av någon anledning kan jag inte riktigt vara nöjd. Låter kanske en aning hysteriskt, det är det inte. För mig är det ganska naturligt och om jag planerar powerwalk med höstlöv, sol och ta-med-kaffe och solen inte råkar lysa betyder det inte att jag asgrämer mig men det är ändå ett lite störande moment. Spontant? Nix pix. Lever i nuet? Ja och nej. Har jag bestämt mig för att ha en kväll enligt konceptet mysa-tacos-godis-film med A kan jag verkligen njuta men blir det en sådan kväll lite så där hux flux när jag egentligen hade tänkt mig något annat, då känns det inte alls riktigt lika kul...

Överhuvudtaget har jag svårt för när saker inte blir som jag tänkt mig även om det blir bättre. Torsdags var en sådan kväll. Vi hade planeringsdag hos min handledare i Danderyd. Efter otaliga diskussioner om vad vi ( eller vi och vi..dom) ska satsa på 2009 korkade vi kl halv fyra upp två bag in box och firade att planerandet var över. Ett glas blev typ fyra glas, några åkte hem men jag och några till stannade. Sen kom Fridas söta barn och man hem och det var bara så himla gemytligt. Klockan halv sju insåg jag att praktikantafterworken som jag varit initiativtagare till hade börjat för två timmar sedan. Dessutom hade jag bestämt med A att vi skulle hitta på något hyfsat tidigt då vi typ aldrig ses numera. Jag skyndade mig till Mest där praktikanterna satt, bjöd dit Anders och sen slutade kvällen med snabbmakaroner och falukorv, inte indiskt hämtmat som det var tänkt, kl 22 på kvällen. Och, den glada kvällen till trots, fick jag ångest. Det handlar om mitt kontrollbehov, små saker blir så nedrans viktiga.

Ikväll är det 25årsfest och min present består givetvis av ett fulländat koncept och jag har i förväg bestämt mig för hur den här kvällen ska bli istället för att ta saker som de kommer.

snart måste jag bli rik (på lånade pengar)

I tre veckor har jag väntat på CSN. Tio gånger om dagen loggar jag in och kollar om de aktiverat den jävla studieförsäkringsgrejen. Jag vill göra saker och det blir så påtagligt att man inte kan göra något när man inte har pengar. Jag använder Anders deoderant för att jag inte har råd att köpa nya, äter äckliga matlådor och fortsätter att febrilt planera och fantisera över allt jag vill göra - gå på bio, dricka öl på Knast, dansa på Marie Lavaeu, köpa Friskis och Svettis-kort. Aldrig har ett träningskort känts så lockande som nu. Försöker trösta mig med att jag kommer vara väldigt rik när pengarna väl kommer eftersom att jag typ inte gjort av med något senaste veckorna. Rik, på lånade pengar. Just det.


lördagsstök

Jag börjar äntligen lära mig skillnaden på jobb och ledighet, vardag och helg. I början gjorde jag som jag brukar, det vill säga, skrev listor på saker jag skulle göra när jag kom hem och tog med mig högar med dokument att läsa. Det blev som att ha läxor liksom, men sen kom jag ju på att det är meningen att man ska göra allt det där på arbetstid. så jäkla befriande även om den är "branschen" nog kan vara mer ta med sig jobbet hem än andra. Emailen finns hemma också liksom Epi-servern. Det var meningen att musikbloggar från Brasilien skulle kommit upp nu i fredags men det ser jag att de fortfarande inte har så jag antar att någon eller några sitter och jobbar. Fördel att vara praktikanten i detta läge. Annars gör sig praktikantpositionen inte sig så väldigt märkbar. Ingen har lärt mig hur man gör rent toaletten ( som en kompis fick erfara på en viss flashig PR-byrå...) och mina åsikter tas på allvar. Det ryktas också om att praktikanter överlag får åka utomlands en gång under sin tid, hoppas! I torsdags var vi i redaktionen på Berns och kollade in nya People. Snittåldern var 20 men det var rätt kul ändå. Det händer mycket på SI och det känns som att man är där det händer ( även om detta till viss del givetvis är en vanföreställning men ändå..)

Men så som jag är funtad har jag ju annat på g. Både artiklar och mitt nya extrajobb så den där skillnaden mellan jobb och fritid är ändå inte superavgörande. Men idag har jag varit ledig, helt ledig. Åh vad skönt det varit. Anders åkte i förmiddags och det var tråkigt men samtidigt är det skönt att få lägenheten för sig själv. Jag har bara legat och läst, tvättat lite, varit och ute och sprungit och nu ska jag försöka få bukt på min stökiga garderoben. Ikväll kommer Ylva, Kerstin och Anneli.


hösten so far so good

Hösten so far går i jobbens tecken. Men det blir bara bättre och bättre. Häromdagen hittade min handledare en halv miljon kronor hon inte visste att vi hade så nu ska jag få utarbeta en marknadsföringskampanj för music room och sweden.se. Det är en svindlande känsla och jag försöker komma bort från tanken att snart-avslöjar-de-att-jag-är-en-bluff och inse att folk tror på mig och då kan väl jag också tro på mig själv. Och allt i världen är ju faktiskt skapat av människor. Bara människor.

Emma har också börjat nytt jobb ( och i det här fallet ett riktigt jobb med riktigt lön..) och arbetar 11 timmar per dag. Ylva reser som vanligt och henne ser jag inte röken av. I helgen ska vi väl ändå kunna ses och dricka upp vinet från min födelsedagsfest. Hoppas.

happy friday!

Veckan gick och vips har jag varit på praktiken i två veckor. Nu är det happy friday och jag fattar vad folk menar. Dagen idag har annars varit soft. Kurs i Second Life ( nu har jag en avatar, datanörd som jag är..ehh) lunch, input, planer, promenerande och kaffehäng i gamla stan med min handledare (gamla stan börjar ljusna i mina ögon) samt möte med några kostymfolk angående världsutställningen i Shanghai.

Jag har insett att jag har haft jävligt tur med min praktikplats såväl min handledare. Frida är verkligen fantastisk - lagomt ung men erfaren, opretentiös, schysst, driven och enormt duktig. Vi har blivit kompisar och för första gången känner jag att jag träffat en person som jag utan problem kommer kunna använda som referens. 

I övrigt har veckan innehållit avdelningsfest, möten, lärodomar, glädje, lite ledsamhet och en skojig upptäckt. Nicklas Olund, min praktikantkollega visade sig vara...ja just det, Nicklas Olund, också känd som Klimax i tre kronor och den där tuffingen i Filmen om Em ( Drömprinsen, filmen om Em! en typiskt härlig tonårsdekadent film man har glömt som handlar om Em som bor i radhus, gör revolt och klipper av sig håret, och Em är så söt). Att jag inte under två veckor upptäckt att han är den han är säger ganska mycket. Han är inte särskilt lik sig.

I helgen blir det förmodligen Uppsala, kulturnatten och höstpromenader med mamma samt skrivande av en artikel till Nolltnitton....och lite allmän vila i väntan på CSN som ännu inte behagat dyka upp. Hejsvejs!


En tjugofemårsfest



Malin kom ända från malmö för att fira mig. Mycket ballonger...



och mat i mängder blev det. Speciellt oliver & ost var poppis...Robin & Therese vann dock matmedtagartävlingen med två pajer och en pastasallad.



I Stockholm äter man på golvet.



Ylva och har känt mig i snart 20 år och vann givetvis tipspromenaden tillsammans med Ulrika. Här lär hon Therese allt hon kan i Emmakunskap...



Best friends?



Presentbordet, jag gillart.



Systrar och tröstpris.



Sofia berättar om den hårda vardagen på Topshop...



Tranan, Anders är på g.



Ulrika gillar att posera.



Klappa-takten-dansen...



"Jag älskar dig även fast du inte kan hantera alkohol"

De första dagarna: sammanfattning

Abstract

Karriär påbörjad. Vi är nio stycken praktikanter, de flesta läser master i statsvetenskap och jag är den första någonsin från Örebro uni. Igår kom jag hem, helt slut, efter att ha suttit och propagerat mot nio-till-fem med Matilda på Ljunggrens. Vi är rätt lika, vi två, vill liksom egentligen vara våra egna och jobba när det passar oss. Matilda snackade om att all hennes kreativitet försvinner på jobbet och att det  kanske skulle vara skönt att bara sitta och betala fakturor hela dagarna. Kerstin brukar säga att hon ibland önskar att hon körde tunnelbana "tänk vad skönt, bara sitta där och ropa ut se upp för dörrarna, dörrarna stängs".  Jag kände lite samma sak idag när vi besökte SI:s lager av böcker, planscher och publikationer - vad skönt att glida omkring på ett lager och plocka ordrar. Men sen tillbaks på jobbet höll min avdelning, PR och kommunikation sin presentation och alla de där termer ( sustainability bla bla) som min handledare skrävlat om dagen innan blev med ens tydliga och spännande och jag fick en energikick och en känsla av att det här kan bli bra. Riktigt bra. Sen gick jag upp till mitt nya skrivbord, kollade mailen och la in viktiga möten i kalendern.

Key words: den kommunikativa plattformen, gränslös utveckling, innovation, hållbarhet, öppenhet



Önskningar som slår in, det sker för sällan, det blir nånting mitt emellan...

I helgen var jag på festival för första gången på evigheter.


hits