Underbara dagar - San Diego



17031-103

I öknen på väg till San Diego. California here we come!

17031-104

Stranden precis nedanför vårt hostel. Marieke letar efter fisk.

17031-105

Uppe på piren.

17031-106

En gubbe som surfar.

17031-107

Out clubbin' in downtown San Diego.


Underbara dagar - Tempe

17031-100
 
Anders på "Palm walk" på väg till poolen.

17031-97

Scottsdale mall, inne i "julaffären". Passande julkort till i år kanske?


17031-99

The vine tavern där alla drinkar kostar 1 dollar på onsdagar!




Tomhet

Gatan vi korsade, resturangen vi åt på, poolen vi badade i, baren vi drack öl i, kafeét vi fikade på, rummet vi bodde i, köket vi lagade mat i....

Plötsligt påminner alla ställen om dig. Kom tillbaks!


Dag 3 & 4 i S.F

Lördag: Även denna morgon missar vi såklart hotell-frukosten. Både jag och Anders är för morgontrötta för vårt eget bästa, inte förrän halv 12 lämnar vi rummet. Idag ska vi gå och se Golden Gate-bron har vi tänkt. På vägen besöker vi ett litet frukost/brunch-ställe där jag beställer en jättestor gröt-tallrik med russin för 7 dollar (1:a gången sen jag kom till U.S som jag äter gröt!!) och Anders en omelett. Vi går vidare ner mot strandpromenaden precis innan den ökända bron. Det är  vimmlar av barnfamiljer och hundar. Vi tycker t.o.m att vi ser huset fullt-familjen.



                            17031-91


                             17031-92

Det är också en stridsflygplansshow över viken denna dag. När vi går upp på bron flyger planen skrämmande nära. Uppifrån bron är utsikten svindlande vacker. Hundratals segelbåtar, klarblå himmel och vatten och stadens skyskrapor.

                      17031-94

Efter att vi promenerat över halva bron och tillbaks bestämmer vi oss för att gå till en av världens största parker, nämligen Golden gate park. På kartan hittar vi en väg som både ser bra och snabb ut. Först längs med havet och sedan bara några kvarter in mot staden. Det visar sig först att 1. kustremsan inte är så convenient som väntat. För att komma ner till stranden måste man klättra nerför ett brant stup. Vi väljer istället att gå på kanten av en stor bilväg 2. de "några kvarter" som vi tittat ut på kartan är, ja några kvarter, men väldigt backiga sådana. Det är ju liksom San Francisco vi befinner oss i! Efter 3 timmar är vi äntligen framme vid parken. Det har redan börjat skymma och de saker vi vill se, som tex. Japanese tea garden är stängda! Vi äter lite nötter på en bänk sen tar vi en buss in till stan och en cable car hem (första cable car-resan!!!) Hemma kraschar vi i sängen, ställer in den planerade romantiska middagen i Little Italy och beställer pizza istället.

Söndag: Vaknar och beslutar oss för att ta en billig frukost. Går till närmaste Grocery store för att köpa yoghurt och frukt. Jakten på en bänk blir kort då vi anser att vi inte kommer att hitta några, vi sätter oss på en trapp till ett av alla dessa viktorianska hus istället. Därefter börjar vi vår vandring mot China town. På vägen passerar vi North Beach, också känt som "Little Italy" som kryllar av människor. Är det Italiens nationaldag undrar vi? Människor sitter överallt, äter glass på de små kafeérna och dricker vin på de små tavernorna. Känns som att vara tillbaks i Rom! Vi tar en glass, blåbär såklart, innan vi fortsätter.
Det går inte att undgå China Towns början. Om det kändes som man var Italien i North Beach känns det verkligen som att vara i någon kinsesisk storstad i China town. Vi känner oss som de enda blonda människorna alive och Anders får för en gång skull känna på hur det är att vara längst!
Jag lurar in Anders på provning av kinesiskt te. Vi sitter i ett litet rum framför en kvinna som häller upp olika sorters te i pyttesmå koppar samtidigt som hon berättar om varje sort med inövade fraser som "this tea is very good for hangover". Sedan letar vi reda på "the fortune cookie factory" som visar sig vara världens minsta rum med 3 kineser som sitter och kastar in lappar i fyrkanter med deg för hand.

Vi blir hungriga men känner att äta i China town nog är för riskabelt. Istället föreslår Anders, till min förvåning, en liten indisk restaurang i city. Sedan bär det av till smink-meckat, Sephora, vars butik i S.F är en av de större. Medans Anders får råd om hur han ska sköta sin hy av den något gayiga expediten frossar jag i märken som smashbox och shiseido. När A har tröttnat tar vi en cable car hem. Vi vilar en stund och  byter sedan om för att klä upp oss (har tyvärr ingen bild men vi var riktigt fina båda två!) och gå ut och äta i Little Italy. En oslagbar avslutning på en fabulous resa!

Dag 1 & 2 i S.F

Torsdag: Vi landar kl 13 på Oaklands flygplats. Därifrån tar vi en buss till "tågstationen" där jag blir lurad på 4,50 dollar av en snubbe som "hjälper" oss med den onödigt krångliga biljett-maskinen. Pendeltåget till San Francisco tar ca 20 min. Direkt när vi kliver upp från underjorden och hamnar mitt i stadens pulserande kärna känner vi att vi har kommit till en stad vi kommer att gilla. Påtaglig är också temperaturskillnaden ifrån Tempe. I ett 15-gradigt San Francisco sticker vi ut med våra bara ben. För mig som knappt har sett en långärmad tröja på någon på två månader känns det konstigt att se halsdukar och kappor. Det börjar klia i höstklädshoppingfingrarna!
Vidare tar vi en taxi till hotell Marina heritage som ligger tio minuter från havet. Efter att ha kollat in alla "amenities" på rummet (100 kanaler, kaffebryggare och hårtork) tar vi en promenad ner till hamnen. Vi äter middag på en mysig liten seafood/italiensk (Anders tar en pizza och jag en pasta som vanligt) restaurang inte långt från Fisherman's Wharf. Efteråt tar vi en promenad i omgivningarna, kollar turist-souvenirer. Anders köper ett par Alcatraz-shorts.

Fredag: Vaknar alldeles försent och missar hotell-frukosten (som enligt erfarenhet säkert inte är något att hänga i julgranen ändå). Som den klädgalna människa jag är vill jag givetvis kolla in stadens shoppingutbud det första jag gör. San Francisco innehar till skillnad från Phoenix ett city centre med affärer. Underbart! Vi bestämmer oss för att promenera till downtown och ta något att äta på vägen. Detta är dock lättare sagt än gjort. Jag vägrar att gå in på ställen som har stora bilder på vad de serverar på väggarna. Det stora frågetecknet är också varför mysiga kafeér som tex Starbucks knappt har något att äta utan bara kaffe och muffins?!?!. Vi fortsätter leta utan resultat. Istället hittar jag världens coolaste butik med blandning av märken som knappt finns i Sverige (typ Sass & Bide) och vintage-kläder. Efter 5 minuter står jag dock inte ut med att ha en hungrig och gnällig Anders hack i häl. Så synd på den affären!
Hungern blir olidlig för oss båda och vi hamnar till sist på världens minst lilla Sandwich och kaffe-hak där uteliggarna droppar in en efter en för att köpa kaffe.

Nästa stopp blir Nordstrom (huge department store) där jag hittar H&M, I'm in paradise!  (Anders kommentar; "man är i San Francisco och så hamnar man på H&M i en timme!!")Saknaden efter H&M har varit stor. Så mycket fina höstklänningar och tröjor. Jag lägger dock band på mig själv då jag inser att jag inte kommer ha så stor användning av dessa i Tempe. Det blir en väska och två par örhängen istället.

Efter ett par andra affärer (bland annat Zara och Victoria Secret) gör vi några tappra försök att ta en Cable car ner till hamnen för att hinna att hämta ut våra biljetter till Alcatraz-touren. Efter en väntan på 20 minuter inser vi att det får bli taxi istället. Vi hinner nätt och jämnt hämta ut biljetterna. Innan turen börjar har vi en halvtimme på oss och vi tar en snabb hamburgare vid Fisherman's Wharf.
Vid 4 går båten. Det är blåsigt och kallt men det gör det hela bara ännu mer spännande och lite ruggigt. 
    
17031-87    17031-93
"The Rock" från båten.                                                         Staden från "The Rock".

När vi kliver av på ön är Anders som i extas! Precis som ett litet barn
. Vi får en guidad tur först med lite historik (visste ni att Alcatraz först var ett militär-fängelse?) sedan får alla egna små "bandspelare" med hörlurar för att bli guidade runt i de olika "cellblocken", matrummet, biblioteket etc. Man kan t.o.m gå in i några av cellerna som är väldigt små och ofräscha. Svårt att tänka sig att människor faktiskt suttit inburade där!
På båtturen hem har det börjat mörkna över San Francisco och Golden-gatebron. Otroligt fint att se!
Tyvärr vill inte kameran ta något annat än suddiga bilder.

Fortsättning följer...




Gästbloggare; Anders

Tack Emma för förtroendet.
Det är inte alla som får gästblogga på den här bloggen!

Måndagen den 2:a oktober landade jag på Phoenix flygplats. Efter en 17 timmars lång resa var man lite mör i kroppen. Detta försvann dock direkt när jag fick se min Emma. Konstigt att se varandra efter en sådan lång tid. Ovant att hålla någon i handen, ovant att kyssas. Det var nästan som första gången jag såg henne, samma känsla som på babar för snart 9 månader sedan.

Första tre nätterna sov vi på hotellet (eller snarare motellet) Americas Best Value Inn. Eftersom jag led lite av jetlag tog vi det mest lungt. Vi badade i poolen, solade, åt, sov och hade det allmänt bra. Då jag inte är van vid 40 graders värme förbrukades många t-shirtar. Jag svettades konstant.

Jag besökte även ASU:s campus. Kul att se vart Emma går i skolan. Jag fick också träffa några av Emmas kompisar på kvarterspuben "The Vine". Eftersom jag bara lyssnar på gangsta-rap hade jag lite svårt att kommunicera. Fraser från "get rich or die tryin'" gick inte riktigt hem.


Den tredje dagen tog vi vårt pick och pack för att flyga till San Francisco. Höjdpunkten på denna resa var helt klart utflykten till "the rock". Grymt! Mer om resan kommer i senare inlägg. Emma har paxat att få skriva om den.

I måndags kväll kom vi tillbaks till Tempe. Vi bor nu i Emmas studentrum. Jag börjar känna mig mer och mer hemma här, både vad gäller språk och kultur. När jag inte följer med Emma på föreläsningar (nervöst att presentera sig själv inför 100 personer) är jag i gymmet eller vid poolen. Life is pretty awesome, man kanske skulle stanna här?

17031-88


Varför fastnar inte solbrännan?!?!?


San Francisco 6/10 2006

17031-90


Emma & Anders i San Fransisco

Nu har vi anlant till host i San Fransisco. Sa skont att slippa hettan, andas frisk luft och att pa sig jeans! Vad jag har saknat jeans! Maste nastan kopa lite nya mysiga hostklader imorgon (som jag iofsej inte kan anvanda "hemma" men skitsamma).
Gillar redan staden jattemycket. Sa annorlunda fran oknen och betongen i Phoenix.
Vi har vandrat upp och ner for backarna, tittat pa alla viktorianska hus, nastan akt cabel car (Jag kunde inte ta med mitt kaffe) och atit nere vid Fishermans Wharf. Anders har fatt se sitt alcatraz pa langt hall. Imorgon blir det pa narmare hall nar vi aker pa kvallsseightsing ut till "the rock" och det gamla fangelset.

Nu ska vi upp och vila pa hotellrummet.


hits