Cape Town

I en annan del av världen I Cape Town är alltid väldigt bra. Jag klantade till det och glömde sladden till min dator hemma så det blir ett kort inlägg. Sitter just nu i min prickiga husvagn och lyssnar till sorlet av Afrikaans utanför. Här ska jag sova en natt och imorgon flyttar jag till svenskägda Antrim Vila. Sonyeventet var helt över förväntat med asuppstyrt program, trevliga människor, lyxigt boende och mat. Och jag har till och med börjat gilla min Sony Handcam. Igår var vi på safari och såg elefanter, antiloper, noshörningar, flodhästar och sebror. Men vi missade lejonen eftersom att vår safaribil fick slut på bensin. Sen var det fotbollsmatch i skymningen mitt bland Sydafrikas berg och vider med djuren i bakgrunden. De närmaste dagarna betyder jobb, Godahoppsudden, kanske någon val, designhotell, stränder, kåkstadsbesök och lokala marknader.

Åhh resa.

Husvagnsflärd

En eller ett par av mina nätter i Cape Town ska jag bo i en av husvagnarna på Grand Daddy's coola trailer park.
Dock infann sig beslutsångesten så smått när jag skulle bestämma vilken av dem jag skulle välja. Allesammans är verkligen sjukt snygga och ganska långt bort ifrån de sjaskiga hostelrum jag brukar övernatta i när jag reser. Till slut valde jag det prickiga rummet. Det kändes mest speciellt.







Nya RES, i en butik nära dig.

Det är som julafton på redaktionen varje gång ett nytt nummer kommer från tryckeriet. Extra bra blir det givetvis när vi är riktigt nöjda. Som med tidningen som kom häromdagen. Titta så snygg den är:



Matigt, snyggt och med precis fullträff på det resmagasin med livsstilskänsla (för den medvetna resenären) som vi vill vara. Det är mycket som måste klaffa med en tidning och visst finns det alltid saker att klaga på. Den här gången har vi enligt chefredaktör Peter Smirnakos lite "oflyt i bläddrandet" . Läsaren ska inte känna tröghet när den bläddrar igenom uppslagen. Jag tror dock det blir svårt med exempelvis ett uppslag som det här:



Sådana bilder hittar ni aldrig i vår konkurrent Vagabond. För övrigt tror jag att det kan bli en resa till Indien i vinter.




Ett annat magasin som lyckats med layouten av sitt senaste nummer är Bon, vilket visserligen inte hör till ovanligheterna. Åh, jag längtar till nya lyan, där ska jag göra som
Johan Wirfält och smycka inredningen med magasin & åter magasin.



Ja, ni fattar att kameran spökar till det lite...


Japansk utställning i Stockholm - do not miss!

Häromdagen var jag på pressvisning av utställningen Kimono Fusion på Östasiatiska. Ja, ni vet ju att jag hyser en viss vurm för japansk subkultur så det här var givetvis helt i min smak. Utställningen fokuserar på mötet mellan det gamla och nya Japan samt mötet mellan öst och väst och tar avsats i, precis som namnet skvallrar om, i det traditionsenliga plagget kimonon.

Pratade lite med tjejerna bakom utställningen och de berättade att det ganska nyligen fötts strömningar i Japan där kids fascineras särskilt av landets historia och dess symboler. Det finns exempelvis klädskapare som blandar in element från klassiska japanska dräkter som just kimonon och samurajkläder. Udden på fenomenet har även blivit att unga människor klär sig helt i dessa kläder och är mycket intresserade av hur man exempelvis knäpper en "obi" (japanskt trad. bälte) vilket gemene man av den unga generationen inte kan.

Det är ungefär som att det skulle bli coolt att klä sig i svensk folkdräkt och att man helt plötsligt skulle intressera sig för dess design. Något mer ohett än svensk folkdräkt har jag för övrigt svårt att ge exempel på.

Kläder skapade av
Takuya Angel.





Att jag gillade den tredje delen av utställningen bäst visar nog dock vilken minimalistisk svensk jag ändå är. Här visades moderna modeskapare där paralleller även kunde dras till svensk design.



Den designer jag fastnade mest för, Anrealage, skapar kläder utifrån kuber, trianglar och cirklar istället för den mänskliga kroppen vilket resulterar i ascoola siluetter och detaljer. Personen bakom Anrealage tycker för övrigt att "gud finns i detaljerna".




Utställningen håller på ända till 10 januari så det är inte asbråttom men bör absolut besökas av den som är intresserad av urban kultur och design.


klubbsommaren 2009

Trädgårn flyttade söderut till betongen och gillades mest. Det spelades åttabitars & pingis, dracks billig öl, och dansades till Popsicle. Kambodjabrudarna var på besök. Gräsfolket var sommarens hype bland de kreddiga folken, ett välkomnat alternativ till F12. Jag presenterar härmed klubbsommaren 2009:
(soundtrack:
Magnus Uggla med Sommartid)


























riktig yoga tack

Jag måste gå på riktig yoga den här terminen. Har velat det i flera år men blir alltid för snål vad det lider och väljer Friskis & Svettiskort istället eller tänker att jag ska yoga hemma med dvd. Det sistnämnda kan ni nog räkna ut att jag inte gör och Friskis & Svettisyogan är en besvikelse varje gång. Jag vill ju gå på yoga med instruktörer som är utbildade i någon glassig hälsostudio i Los Angeles av någon pionjär som gett namn åt en alldeles egen yogaform och lever halva året i Indien. Och det ska vara extra mycket flummerier i stil med "nu masseras dina inre organ" och "visualisera att du tar emot ljus som fyller dig med positiv energi och kraft".

Helst vill jag gå på Bikramyoga och svettas i 40 graders värme.
Bikramyogastudion på Söder har just nu ett, som de kallar de, förmånligt erbjudande som lyder enligt följande:
"10-dagars obegränsad yoga för endast 350 kr. Ett erbjudande för de som kör sina 10-dagars intron är att de har möjlighet att köpa sitt första månadskort för endast 900: -."

Mm, just det.

SID,helgens magasinbonus.

I lördagens DN följde SID, pressbyråns egen tidning (jag har skrivit om den förut här) med som en mycket välkommen helgbonus. För att vara en reklamtidning är i alla fall SID väl värd några bladvändningar, i synnerhet om man är intresserad av magasinvärlden.

 


Först följer några sidor med listningar - typ 2 frågor till Kenneth Andersson (som tycker att hör & häpna, Offside, är den bästa tidningen om fotboll) och 5 frågor till Staffan Heimersson, en av Sveriges bästa utrikeskorrar, som blivit mest och bäst påläst för att han "klipper ut alla intressanta artiklar och lägger dem i plastmappar sorterat efter ämnen" som han sedan läser på sina resor. "Åhh, ge mig något snyggt att arkivera i nu och ge mig en sax" känner jag när jag läser sånt där (faktum är att jag redan gör samma grej men till skillnad från Heimersson läser jag inte varje nummer av The Economist från första till sista sidan, tidningen kostar 100 pix..) 

Huvudreportaget är skrivet av Klas Ekman (chefedaktör på nya Sthlm City och skribent på RES bland annat, bloggarens anm.) och berättar historien om magasinen som förändrade Sverige.



Mycket intressant läsning (även om det varit en väldigt manlig bransch om man ser till chefredaktörer etc) om bland annat Sthlm City och Clic (inte de som finns idag) och sedermera de magasin som man faktiskt kommer ihåg som Darling och Pop.

 Jag lusläste Elins Pop-tidningar i smyg och jag minns så väl när Darling kom. Jag tror jag prenumererade ett tag och den var så totalt annorlunda från allt annat man läste då, typ Veckorevyn och Frida, bland annat skrev de ut ord som fitta i tidningen och texterna var härligt provocerande och just banbrytande. Jag tror egentligen inte att jag förstod allt då men jag minns att jag verkligen tyckte om Darling och hade en tygpåse med loggan på i början av gymnasiet.

SID innehåller också ett reportage om Bryan Adams som tydligen är någon slags chefredaktör på ett hippt Berlinmagasin med titeln Zoo Magazine (!) och en artikel där Jan Gradvall har besökt, eller i alla fall intervjuat folk, på några olika redaktioner i världen. Ni kan ju kanske räkna ut på vilket av dem jag skulle kunna tänka mig att husera på en vacker dag...




Jan Gradvall skriver i The Office:

"Alla som är bra på att skriva förenas av att de hatar att skriva och gör allt för att slippa det. Jo, det är kul när man får idén till artikeln och det är kul när artikeln går i tryck".

För mig är meningen fascinerande och halvsann. Jag både känner igen det och inte känner igen det. För den som inte kan få nog av den icke frekventa pappersutgivningen av SID finns det nu en blogg, Sidbloggen. Här är det mycket av frågan "vilket är ditt bästa magasin" och mycket av svaret "Vanity Fair, New Yorker och Filter". Såklart. Länge leve kvalitetsmagasinen.

tvsöndag.

Har inte sett på tv under hela sommaren. Nu har tv-säsongen börjat och jag har redan hunnit se säsongstarten på I love språk (UR gör det igen!) Bäst var dock den något malplacerade gästande tonårsserien från Berlin som gjorde mig ännu mer flyttsugen. Ikväll ser jag (med risk för att låta ännu mer pretto)Dokument utifrån och Kapitalism på Kinesiska.

Och okej då. Ensam mamma söker börjar ikväll och jag kan hålla med den UNT-krönikör som idag skrev att det är ett program som alla gillar men ingen erkänner att de tittar på...


gravidchock.

Jag är i Uppsala och ser människor jag känner igen som är gravida eller med bebis i vagn överallt på stan. Dessutom stötte jag på Jossan som jag inte sett sen den där gången vi var och drack vin på Saluhallen (5 år sen?) och det var lite märkligt. Jag hade liksom föreställt mig att hon skulle vara en MAMMA och VUXEN. Men hon var precis den Jossan jag gick i högstadiet med. Vi skvallrade om gamla klasskompisar som fortfarande är ihop och skaffat barn och gamla klasskompisar som blivit ihop och skaffat barn. Men det var härligt att se, att man liksom fortsätter vara sitt jag. Kanske inte någon superinsikt men det gjorde mig glad.


Jag avslutade min dag med ett mer planerat graviditetsmöte. Jag hälsade på Ylva, Björn och bebisen i magen som kommer ut närsomhelst.



Ylva strålade och var vackrare än någonsin.

Själv är jag väldigt långt ifrån att vara gravid för tillfället. Lika bra det.

hits