det där med 90-talsåterblickarna

Förra helgen var vi på 90-talsklubb. Alltså, musiken bestod enbart av musik från 90-talet. Temat är inte helt ovanligt nuförtiden, tvärtom, 90-talshypen har ju hållt på ett bra tag. Dock kan jag inte förstå den. Visst, det kan vara kul att dansa till Spice girls, Pulp och Leila K. Men för mig är det inte nostalgi. Det är för nyligen. Det är bara några år sedan. 90-talet kom tillbaks för fort. Vad hände och varför? Varför har vi så bråttom? Kan det vara så att det händer så otroligt mycket i vår populärkultur nuförtiden att detta var nästa naturliga steg. Växlingarna sker allt snabbare och vi kommer nostalgera 2000-talet innan det ens är slut. För så måste det väl bli?!

Kan det vara så att det är folket runt 20 (jag tänker mig åldern 18-21) som styr och att de upplever 90-talet längre bort än jag upplever det. Kidsen gick liksom inte ens i högstadiet på 90-talet. Sen tänker jag på hur 70-talet återkallades i mitten av 90-talet. Då hade det gått 15 -25 år. Nu har det gått 10-15 år beroende på hur man ser det. Ändå en viss skillnad. Eller har jag bara blivit gammal?

Nej, jag kan inte komma ifrån att jag tycker att det är för tidigt att återkalla 90-talet. Sen att just detta årtionde ansågs vara en enda stor retroperiod i sig gör det hela ännu mer komplext. Men det är en annan diskussion.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits