Kulturellt självmord i Kina

Som ni alla vet har jag en kärlek till Kina. Den har ebbat ut lite senaste månaderna & jag sitter inte och fnular planer på när, hur, & varför jag ska åka tillbaks varje dag längre (nu tänker jag bara att jag kommer åka tillbaks men att när, var, hur är ett litet frågetecken). Men jag läser om Kina, just nu den här boken:



Vissa kapitel i När tusen eldar slickar himlen är helt fantastiska. Häromdagen när jag satt på tåget till Uppsala läste jag avsnittet Kulturellt självmord där Ola berättar om den rivnings- och byggboom som Kina genomgått de senaste årtiondena.

"Jag vill understryka att jag inte är en nostalgisk trädkramare. Betong, dammar och rivningar är inget fel i sig. Tvärtom. De gigantiska byggprojekten som pågår överallt är ett av de roligaste och mest spännande inslagen i Kina. Men samtidigt har byggboomen inneburit en skandal utan dess like - på drygt tjugo år har Kinas kulturhistoria rivits. Kunmings vackra trähus, Pekings siheyuan och hutonger, Shanghais shikumen-portar....Kina är i full färd med att begå kulturell självmord."

Wong berättar om Li, en liten gammal man  i Shanghai som gått till byggkontoret och klagat på att de haft sönder hans dörr. När han gick ut på gatan igen blev han omringad av byggkontorets anställda som misshandlade honom så illa att han hamnade på sjukhus. Wong berättar också om tusentals människor som tvingas flytta från sina gamla kvarter i Shanghais innerstad, där de alltid bott, till förorten. Byggföretagen tar till alla metoder för att få folk att flytta - en mordbrand begicks på ett äldre par för att skrämma de andra i kvarteren.

När man rivit bygger man nytt. Och bygger man inte skyskrapor bygger man hus i gammal stil. I Shanghai finns exempelvis området Xintiandi som enligt Wong lyfts upp av kinesiska myndigheter för hur man kan bevara kulturhistoria i en modern stad. I guideböckerna står det att Xintiandi är ett kvarter där man kan uppleva hur Shanghai såg ut under 30-talets dekadens. "Intressant", tyckte jag. Sen kom jag dit och såg Starbucks, artificiella  hus och amerikanska turisthorder. Tyvärr har jag ingen bild från Xintandi.

Men jag har bilder från Yuyuan. Gamla stan  i Shanghai. Där var jag och turistade minnsann...






Wong skriver
"Yuyuan kan enklast jämföras med att riva Gamla stan i Stockholm och sedan bygga upp nya 'medeltida' hus fem gånger större än vad de från början var".

Fruktansvärt.


Kommentarer:
Postat av: Annki

Finaste Emma!



Imponerad, förtjust å stolt, blir jag :)Stor kram från Annki

2009-05-27 @ 22:57:55

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits