emma i bokföringsdjungeln

Till skillnad från flera av mina kollegor och annat löst frilansfolk jag känner har jag bestämt mig för att bokföra och deklarera alldeles själv. Delvis är jag lite för snål för att hyra in en redovisningsperson och sen tycker jag att det är lite småmysigt. Eller jag trodde att jag tyckte det. Tills idag när jag upptäckte att alla kvitton låg i en enda stor hög (och inte satt prydligt instuckna i en pärm som jag hade en illusion av) och att jag inte alls visste vad debit, kredit, balansräkning och diverse begrepp betydde. Jag har svettats, slitit mig i håret och förfasats över tjeckiska kvitton med försvinnande text. Och jag som högljutt skrytit på jobbet och sagt att "det är väl bara lite plus, minus, avdrag och moms - det är väl inget"

Men ändå har jag förtjusts lite. Tänk att den där megafrukosten jag och Anders åt på ungerskt filmcafé ála bio Rio bara kostade 25 svenska enkronor (och att jag gav typ 1,50 i dricks...). Och att även en enskild näringsidkare numera kan dra av traktamente. Dessutom är det fint att lära sig saker och ha koll på sin egen ekonomi.

Så jag får säga att plussidan (kredit?) ändå vinner och att soliga helgdagar veckorna framöver kommer tillbringas vid kvittohögen! Härliga deklarationstider.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits